Branič

стр. 33.

практици, само што та два начина нису свугде у истој мери уиотребљена. Ако се има на уму поглавито правилан разрез пореза, онда се уиотребљава у јачој мери. административно истраживање. Оно даје тачније резултате. А ако се на првом месту хоће да угоди народу, ако се хоће да избегне све што би му било несносно, онда се већа важност даје пријавама. Савесно истражиБање прихода од стране Финансијске администрације скопчано је с великим ненријатностима по пореске обвезнике. Администрација, т. ј. нарочити чнновници за то одређени, треба да дознаду оно што сваки најбрижљивије крије, треба да прелистају све домаће књиге и рачуне којп се не поверавају ни најбољим пријатељима. „Зар бисте дали коме свемоћну власт у порезивању? узвикнуо је Тјер у седници парламента од 26. децембра 1871. г. Зар бисте допустили ма каквој влади да каже грађанима: ваш је приход 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000 динара. Зар би сте ви то могли неком допустити? То није могућно!« II доиста, као што ћемо видети, нп у једном озбиљном предлогу, поднесеном последњих година у Француском парламенту, истраживање од стране администрације не налази се употребљено као средство за бдређивање прихода. Према томе како је порез на приход у којој земљн примењен, може се лако одредити каракте^з народа и његове политичке уредбе. Тамо, где су грађани независни од власти, као у Инглеској, порез се распоређује поглавито на основу пријава. У Пруској и другим земљама, где је администрација свомоћна, а народ добро дисциплован, истраживање прихода заузима прво место. УИнглеској власти контролишу пријаве, које су основ пореског разреза. У Пруској и Аустрији власти прикупљају саме главне податке који се носле пријавама контролшпу. Као шго се види, и један и други начин уиоређивања прихода има великих мана. Пријаве изазивају превару а с тим у вези и неједнако распоређивање иореза, а административно истраживање је несносно грађанима. Требало би пронаћи неки трећи начин, ио коме би се приход довољно тачно проценио, а који би лако подносили п они народи којн су осетљиви на мешање Финансијске власти у своје домаће ствари. Неки мнсле, да се такав начин нзнашао. Пма неких знакова, веле они, по

БРАНИЧ

3