Branič

врој 7 и 8.

о порезу на приход

стр. 569.

колико један адвокат или лекар може да заради годишње, па врло велико прикривање падне у очи. А код ириноса новчаних капитала нема никаквог спољног знака по коме би се превара открила. Према овоме, приходи од рада плаћају у самој ствари већи порез но приходи од новчаних капитала. Међутим ови последњи требало би, по закону, да буду јаче оптерећени, и ако не много јаче, јер између највећег оптерећења једне и друге врсте прихода разлика је за једну петину (има и као 8: 10). Међу тим, у поменутом талијанском порезу иа покретна добра, који у овом погледу може послужити као углед свима другим законодавствима, плате чиновничке оптерећене су са 4 / 8 ( ли_ ста Б), а, зарада самосталних раденика са 5 / 8 (листа С) пореза који плаћа принос од капитала. Такав би се однос у оптерећењу могао и код нас препоручити; а он се може постићи на два начина: или смањивањем пореза на приход од рада, или повећавањем пореза на приход од капитала. Код нас би се требало послужити и једним и другим начином у исто време, јер док приходи од рада плаћају врло велики иорез, с оптерећењељ'1 прихода од капитала још се није отишло довољно далеко. Разуме се по себи, да приход од рада неће бити. правилно оптерећен, докле год се не стане на пут прикривањима,- Истииа и овога пута ваља се задовољити с приближном тачношћу, јер ће прикривања бити увек у већој или мањој мери. Једина утеха може за нас бити у томе, што се савршена тачност не постиже ни у једној земљи, ма како јој било пореско законодавство. Никаквом реФормом не може се постићи да преваре потпуно ишчезну. Таква је наша природа,. такво можда и васпитање, да људи, којима би се можда безбрижно могло иоверити све имање у четири ока, гледају да закину што од пореза. С тога се треба помирити с том мишљу, да само они, који добијају плату од државе, општине и т. д. (I група чл. 59) плаћају цео порез који закон на њих распоређује, а да велики део осталих нореских обвезника плаћају само онолико, колико не могу да прикрију. Ту су државнћ интереси у вечитој борби с приватним, и ко ће у даном случају однети победу зависи од потпуности законских одредаба и од вештине и заузимљивости порез. чиновника. Нема сумње да се удесним законским одредбама може усиети, да се број