Branič

БРОЈ 7 и 8.

о порезу на приход

стр . 583.

издатке и где су, према томе, новчане потребе велике. За доказ се може навести и прошлогодишњи експерименат с порезом на бруто — зараду, у коме се показало, како се мало савесно одређује величина порез. објекта, кад је држави потребно да истера што већу суму прихода. С тога би најбољи систем био онај у коме би учешће администрације било сведено у уске границе, т. ј. где би јој се оставило само да одређује величину и стопу пореза према заради изнађеној без икакве произвољности, већ једино строгом применом закона. Према изменама од 15 јан. ове год. пореским је одборима дат карактер саветодавних тела. Иначе се не би могло разумети, зашта у њима имају већину представници порез. обвезника. Оцена тих одбора није, дакле, обавезна за пор. власт,- која има права да наређује накнадни извиђај и тражи нове нодатке, ако јој се учини потребно. Трговински Гласник истакао је противно мишљење; али је то мишљење основано више на неповерењу, које порез. власти уливају трговцима после трогодишњег искуства с порезом на бруто — зараду, но на самом тексту закона. Без сумње није вероватно да ће интересе обвезника повредити људи, који су завели порезивање по чистом приносу и тиме им знатно смањили порез. терет. Али је у начелу могуће да ти интереси буду повређени; и како се прилике мењају, нико не може гарантовати, да неће бити људи који ће у новчаној оскудици употребити на корист државе ту околност, што пор. власти одређују величину порез. објекта. С тога није на одмет побринути се за раније, да се та евентуалност не догоди. Из свих ових разлога ваљало би изменити цео чл. 52. зак. о непосред. порезу и укинути одређивање прииоса на основу капитала уложеног у радњу или обрта 1 ). Према нашим приликама најбоље је, ако порез. обвезник не поднесе уредно вођене књиге, одређивати принос по оним спољним знацима који стоје у непосредној вези с величином тог приноса. Видели смо да тих знакова има, и да их има неколнко, па се упоређивањем Закон врло умесно ставља на прво место одређивање лрпноса по каииталу, а тек изузетно по обрту (чд. 52 и 53) Али је по чл. 55 могућно да Пор. Управа »по саслушању Управе Трговачког Удружења, односно одбора, еснафа, као и грађевинара« одреди за свв радње изналажења прихода по обрту. Овакав поступак не би се могао препоручити, јер према налгам прплнкама, обрт је лакше сакрити, јер га је теже лронаћи но капитал.