Branič

стр. 628.

в р а н и ч

број. 7 и 8.

рао законе за друштва која ће обављати послове на земљнштугде законодавац врши своју законодавну власт. Националитет се опредељује и по приликама; постоји једна веза између предмета друштвеног и државе којој се оно придружује. Треба признати да у извесним случајима овај систем наилази на тешкоће при примени. Овај се систем примењује у случају који сам обележио, кад је реч о друштву које обавља своје послове само у једној земљи. Али има друштава која обављају своје послове у разним државама и која немају са државом њихове земље никакве врсте веза. Тако су н пр. осигуравајућа друштва на живот, и т. д., али то није разлог да се одстрани овај систем који смо ми усвојили. Кад је случај о друштву који обавља послове у разним државама судови морају да испитају у којој је земљи друштво основано. И то је да се у овој прилици по њему може сазнати националитет тих друштава. Но при свем томе ми не мислимо да се треба зауставити, без икаквог ограничења, на изложени систем. У начелу прилике могу допустити одступања. Може се десити, да једно друштво, да би лакше дошло до капитала који му је потребан, подчини се законима једне земље, где нема никаквих својих послова. А ако нема преваре, само да би се избегле строге одредбе, онда му треба признати националитет ове земље. Узмимо једно анонимно друштво које има да обавља своје послове код нас али ово је друштво подвргло се Француским законима, но оно у Француској неће вршити никакве иослове, хтело је да пласира своје акције и држало је, да ће улити више поверења код уписника. И тако у томе случају ако нема преваре, за што се не би допустило да ово друштво има Француски националитет. Увек кад нема утврђене преваре једно друштво може са свим усвојити један националитет који не одговара његовом друштвеном седишту, може се подчинити законодавству другом но што је законодавство земље, где се налази средиште његових послова. Овај је систем усвојен у Француској и потиче из закона од 1867 у вези са законом од 1857 по њему се тражи опште одобрење за акционарска друштва, но овај је систем у врло мало земаља усвојен; у опште налазе да је овај систем сувише строг, у томе што тражи специјално одобрење за друштва да би она могла