Branič

БРОЈ 9.

РАЗВИЋЕ ПРАВА II ДРУШТВЕНА СВЕОТ СТР. 733.

Док су народн у детињству, веза која уједињава народ тешња је и више се опште осећа. Младост је народа сиромашна идејама, али она има јасну свест односа који уједињавају њене чланове. Она осећа и обавља своје односе на начин потпунији но на ступњу вишем цивилизације, а нашем посебице, где су животни односи тако сложени, да смо њима преоптерећени. Ово примитивно добато је стварање обичајног права. Обичај је чист производ народне свести. Ово стварање не дугује само понављању решених случаја у почетку према нахођењу или уобразиљи момента. Низ аката једнообразних који га утврђују издаје заједнички извор одакле он проистиче. Али наскоро, с током времена, обичај постаје недовољан, правна свест народна утврђује се у нове органе. Индивидуална развијања расту и неједнака постају, знања и посебна занимања која изолују индивидуе, разни услови, причињавају да опште знање свију постаје мање схватљиво и јасно, и отежавају самим по себи растење права што проистиче из самог и једнога општег духа народног. Народне се делателности деле, при овоме стању напретка културе, и оно што је било дело свију, припада само онима који су ио своме посебном позиву за то спремљени. Кад се произведе једном оваква подела, појављују се правозналци. Право, које је живело у свести народној, долази у свест позваних људи да посвете његовом развијању своју посебну радиност, која ће представљати заједницу у овој служби. Законодавство и знање сачињавају тад органе народног духа за стварање нових установа које су постале нужне и измену или укидање оних које не одговарају више потребама времена. Право, при овој новој изради, има двојаки живот: прво што сачињавајући један део од целокупног живота народног, које не престаје да је привезано, за тим као посебнанаука, долази у рукезаконодаваца и правника. Законодавство је спољни највидљивији знак права. Кад би позитивно право достигло највиши ступањ очигледности и извесности, и тада би се могло још тражити да се не подчини незнању или рђавој вољи. Нужно је дакле да му се да овај знак који га ставља изван сваког контестирања.