Branič

<2

192

Б Р А Н И Ч

нака суверенитета поништавају се узајамио и једнаке су вредности у одсуству суверенитета. јер би њихове различне воље парализовале једна другу. Исто тако два права својине на истој ствари уништила <5и се узајамно. Или бп доиста ова два права требала да респектују једно друго, Ргшшз који се уздржава да дира ствар јер 8есипскш има право да с њом чини оно што хоће, ЗесшкЈчб уздржавајући се такође јер Рпшиз има право да употреби ствар по својој вољи, и тада би ова права била као кад не би била, и ствар не би користила никоме. Или би заиста оба права била ослобођена да се респектују узајамно, Ргшшз којп може да поруши оно што је 8есип(1из имао право да конструише, бесппсЗиз којн може понова да конструише оно што је Рипшз имао право да поруши, н онда би био сукоб без излаза, у коме би оба права била редукцирана на подједнаку пемоћ, и ствар би служила само као некорисно поље борбе обојице њених тобожњих соиственпка. Свака је дакле немогућност да два лица имају право да се служе једном истом ствари у исто време и свако по својој вољи. Једно друго право својине може се родити на једној ствари само под условом да прво исчезне. 54. — Заиста, универзални легатор, са којим смо више пута упоређивали сопственика, није пеминовио једини. Ова диференција долазн отуда што се, да би дефинисали универзалног легатора, посматра, не право које он има на наслеђе, него оно које је он имао шанса да има, док се да би се дефинисао сопственик посматра права које он има на ствари. Више лица, онолико колико се хоће, могу, по тестаменту, имати шанса да имају право да наследе у иринципу универзалитет добара &е сијиз-а и ово је довољно па да свако од њих буде дефинитивно квалификовано као универзални легатар, па баш ако, најпосле, има само право да наследи у принципу један део универЈалитета. Да би се квалификовао сопственик, ннје довољно звати се имати евентуелно право извлачити у принципу из једне ствари укупност њених услуга, треба имати ефективно ово^право. Ну, два или више лица не могу то имати у исто време. Ништа се не противи заиста, томе да више лица у усти мах имају шанса да имају право својине на ствари, или