Branič

/

ДРЖАВНИ САВЕТ

741

карактер. Из овога следује ово: да Савет о таквом пројекту ннје дужан да решава као о законском пројекту. А тај факт показује, да онај којн нодноси предлог не врши право законске иницијативе, пошто Савет о његовом предлогу не мора решавати као о једном законском предлогу, а право законске иницијативе претпоставља и постојање те дужности законодавног тела. Као што се види, тај факт што је поднет Савету и формалан пројект закона, не утиче ништа на природу права законске иницијативе Савета, 93. — В. Право вотирања. Важност овога права састоји се у томе, што је вотирање од стране Савета неопходно потребно па да може бити донет један закон. Ово је право Савета основа његове законодавне власти; а ту је власт овим начином наш законодавац доделио Савету за све време Устава од 1838. год. Закон који би био издан од стране Кнеза и ако га Савет није изгласао био би противан Уставу. Ну пошто би он са формалне стране представљао један закон, наредбе које су санкционисане казнама ако се не би извршиле, поданици не би могли одрећи послушност таквом једном закону и поред тога што он није изгласан у Савету. Овако мора бити стога што ноданицима није допуштено да решавају о томе да ли је један закон уставан или не. Довољно је да један закон постоји по својој форми, па да одмах буде обавезан за поданике. Вотирање закона је манифестација воље Савета, да се извесни односи у држави треба да регулишу на онај начин како је то у законском пројекгу изнесено. Наравно да се ово може односити само на материјалне законе. Закони који су то само по својој форми а не и по садржини својој тако исто морају бити вотирани од стране Савета. Овој вољи Савета одговара с друге стране воља кнежева да се закон донесе. II једна и друга воља се изражавају појединим радњама и то воља Савета вотирањем а воља Кнежева санкционисањем. Кад се те две воље, управљене на исти објект, идентификују, оне образују основу на којој почнва закон. •Једино што је заједничко тим двема вољама, то је исти предмет на који се односе. Оне се разликују и по форми у којој се манифестују и по времену кад се појављују. По форми се разликују у томе, што се санкција састоји у једном