Branič

556

„Б Р А Н И Ч"

оналним прометним и трговачтм интересима, те ће с тога ири свакој својој одлуци и деловању иосветити овима нарочиту иажњу и уздржаваће сг од таквих одредаба, које би им биле на штету " (чл. 6). 6° Друштво се одоиче да без претходног одобрења Министарства саобраћаја склапа ,,било каква утаначења" са другим предузећима; да приступа неком картелу, измени тариЉе и т, сл. (чл. 7, 9—13). 7° При вршењу слободног бродарења, оно „ не сме иодржавати утакмицу у уговорној служби осталих домаћих погодованих предузећа" (чл. 8). 8° „Друштво је дужно споразумети се са државним Железницама о издавању комбинованих возних карата и о изравном отиремању робе и иутног иртљага, као и изменичном бесилатном афиширању редова вожње ио станицама и агенцијама " (чл. 14). 9° Чланови Управног и Надзорног одбора друштва морају бити наши држављани; иретседник и генерални директор „могу бити само они за које министарство саобраћаја даде свој ирист.анак " (чл. 15), 10° „Целокупно бродарско особље на бродовима уговорених пруга, као и сав друштвени персонал у земљи морају бити наши држављани". Њихов одношај према друштву регулисаће се посебним „Службовником", који одобрава Министарство саобраћаја {чл. 16). 11° „Набавку нових параброда, чишћење дна, поправке, као и целокупну опрему својих бродова вршипе друштво на домаћим бродоградилиштима и код домаћих фирми". Од тога се само у извесним сдучајевима може отступити (чл. 17). 12° Друштво се обвезује да изда одређен број бесплатних годишњих карата и да извесна лица (држ. чиновнике, инвалиде и њима подобне) превози по сниженој тарифи (чл. 21, 22). Држава, са своје стране, „за прописно и тачно обављање целокупне службе поверене Друштву и свих обвеза преузетих уговором о субвенцији", обећава да ће за цело време трајања уговора обезбедити друштву „државни иринос" у одређеном износу. Из напред наведеног садржаја уговора о субвенцији јасно излази да тим уговором Држава настоји: да осигура, у оиштем интересу, вршење иоморског саобраћаја, као једног од облика јавне службе, на линијама, које нису довољно рентабилне да би могле да аривуку саме од сгбе иницијативу ириватних лица; да обезбеди одржавање и обназљање иловног иарка трговачке морнарице у стању и на начин, који то намећу иотребе националне трговине и иривреде; да друштвима која се баве пловидбом на мору, намешне обвезу да својг одлуке и делање иодешавају ирема тим иотребама (в. зирга, 5°, 6°); да ограничи утакмицу између таквих националних друштава, утакмицу која би довела до њихов јг слабљења у корист одговарајућих иностраних предузећа; да сиречи да највећи део трговачке морнарице, чији је значај за одбрану земље врло велики, иаднг у руке страних каииталиста ; да уиославањем, на бродовима субвенционираних друштава, искљу-