Brastvo

191

ханови долазили у Македонију иначе, но или да пљачкају по њој, или да као савезници тамошњих независних Словена војују с Грцима. А кад је под царем Петром мрски византински утицај овладао у Бугарској, македонски Словени, који су само врховну власт бугарскога цара над собом признавали, а иначе били под својим кнезовима самостални, одустали су од Петра, и основали су засебну државу, оставши независни, као што су били и пре врховне власти бугарских господара над Славинијом, с том разликом, што су сад имали свога врховнога господара. Године 971. престала је држава турских Бугара, коју је Исперих основао. Царство македонских Словена, које је трајало 26 година, исто тако у неправом смислу назива се бугарско, као и царство, које су крајем дванаестога столећа између Дунава и Балкана основали Асановићи. Политични, никако пак етнички обзири, били су меродавни, кад се бугарским назвало македонско и асанидско царство. А и данас, строго узевши, у етничком смислу не може бити говора о бугарском народу. Као и у средњем веку, Бугарска је земљописан и политичан појам, никако пак не означава етничку народност. Зато ће вазда носити обележје усиљености сви напори, да се створи засебан бугарски језик и засебна бугарска етничка народност. Срби и садашњи Бугари један су народ, један им је језик, једна им је судбина била и иста ће их судбина постићи и у будућности. Буду ли поцепани, ни један ни други неће ни до чега доћи. Зато прави родољуби бугарски и српеки нека раде на слози ових двају народа, које би њихови заједнички непријатељи хтели да вазда држе у завади. Оста-