Bratstvo

___ [05] "изражава у символици, сликарство, коме бу учени људи до сада давали место у археолошком музеју, (међу овима је и велики руски археолог, византолог НИ. 1. Кондаков), данас постаје шредмет уметничког интересовања и проучавања и то нарочито тамо, где експресионизам представља завршну форму савременог стваралаштва. До сада је сматрано да је визан-тиско «сликарство уско вевано ва“т. зв. канон, којим је огра- – ничена индивидуална слобода стваралаштва и којим су опредељене фигуре и целе пруше без покрета и преживљавања. ро-

__учавањем детаља, откривањем нових радова, ово је мишљење

потпуно 'оповргиуто. "Роман Петровић, који пажљиво прати

рад на савременом изучавању византике, улави као уметник

интуитивно у ову област и даје радове, у које уноси своје религиозне доживљаје. решавајући у њима проблеме на ори-

гиналан начин. Група његових радова за) иконостас и цркву у

Бос. Крупи (иконостас и фреске), и ако по својој замисли шред- ставља једну заобљену целину, илак може бити предмет посебног изучавања и анализе, Фреска Страшног Суда по-

стављена васнеповски представља синтезу византике и чистог натурализма. Небо је у вивантици са Христом, апостолима и праведницима. Пакао је представљен натуралистички, земно,

са облим телесима. похотом, "змијама ти болом. Цела компози' ција фреске решена. је правилно са мањим бројем фигура. Оригинална фигура благог, словенског Христа, са апостолима,

представљена, је на. византиски начин. Атостоли подсећају на

сликарске радове ренесансе: Цео рад рађен је на великој осно-

ви. „Уметник је у »Пајној вечеи« унео у византиску

статику драмске кретње. Овај покушај не треба да: изненађује

наше чуваре канона, јер су то чинили и стари наши иконографи пи живописпи Отуденице и осталих задужбина. (Др. Вл.

Петковић: Манастир Студеница, слика 93.. 95.. 96.) Јуда са лажном кретњом и са фигтономијом Јуде Леонарда ла Вин-_ чија док су остали апостоли тредстављени на начин како

представљају лица северни и немачки сликари.

Исус Христос, најоригиналнија икона у целом и_ коностасу, резултат је словенског мистицизма, пт библи јеких доживљаја, Христов — Богочовек. синтева Неба и Земље, решење свију проблема. Христос реалност, живот и пут човечатетва, са екстресијом словенских очију, и расни и свечовечански. Овемитии. Он вије визија. У погледу, осећа се опште“ | човечанска. љубав и харманија. Ботородица са Хи стом, икона рађена стилски. Повећавањем анатомских де лова потпуно -је постигнута монументалност. То налавимо У. сликарству талијанске ренесансе пи у фрескама наштих залуже. бина. Рођење пресв. Ботородице Ваведеније. и Успеније са лепо изведеном перспективом у блатим 70новима. на плавој позадини. Јован Креотитељ, аскот. к0ји у многом подсећа на: фигуре Њестерова, Богојав

и

Х - | <