Bratstvo

- [56 —

своје и ближњих. И зато, оно питање: колико си стар. није ситно него крупно питање,

Неког старца питали људи Колико си старе а он одговори: две године. Зачудише се људи оваком олтовору. а он им рече: ве чудите се људи моме одговору, ја сам стар заиста, две године, јер седамдесет осталих година провео сам у духовној лењости пи мртвилу.

Ш ~

И сад би и ми могли један другога зашитати: Колико си ти стар брате и пријатељу г | Бешка, о 'Ов. Преображењу 1928.

Јов. КА. Бута.

_Трагика живота и савјест

_ Трагика живота је тако дубоко основана на недокучивим тајнама судбине, на противностима темперамената, на. моћи пожуда и страсти, да се уопће никаквом људском мисли не може из свијета избацити. Развитком савјести се ова трагика не ограничава, него:што више удубљује и: шири. Јер, из уљепшавања моралног осјећања настају сукоби, који у самом природном стању не могу постати. Савјест не умртљује живот, него га богати и удубљује, зато што она човјека из успаваног задовољства са самим собом трга.

_ Савјест не значи ропство личног живота. друштвеном моралу. Наше лично самоодржање има корјен у моралном карактеру насупрот диктатури страсти, и нема веће заблуде, него што тлапња многи модерних људи, да се „лични живот“ може развијати на рачун карактера и савјести. Морал је много више, него обзир на људско друштво: Одговорност за друге штити нас од наше властите необузданости; карактер је, како Емерсон вели; „централитет“ т. |. рад изнутра према вани. Што нас више савјест веже са људима, тим ћемо бити слободнији од нижих сила наше властите природе: сваки обзир, свака брига, свака вјерност је не само трибут другима него у нама самима триумф духа над природом. 1

За удубљење нашег живота савјести је од највећег значења, да ми не само признамо опће принципе, него доведемо у свијест њихов пуни смисао и вриједност дошљедном. примјеном на појединим подручјима живота. Постоји логика не само код рада разума, него и у питању савјести и љубави; „до краја мислити“ о основним истинама карактера диже духовну енергију у човјеку до врхунца и пружа зашти у против моћи моралне тупоглавости и слабоумносте. Цијели