Bratstvo
6655 =
отлашује и нуди. Дебеле књижурине издају се под насловом: „Психологија продаје“. И кад се ми не би бојали, да ће нас ко криво разумети, предложили би скоро, да се у интересу једнот успешног проповедања примењује поступак окретног трговца.' Како он своју робу купцу у најповољнијој светлости приказује и нуди! Како ли он то купцу у сваком погледу хоће да направи привлачно и олакшано! Како он њега предусрета и не престаје, да истиче хваљену робу. Чим отпорна, снага, купца, под унакреном паљбом свих тих чувствених момената попусти и он — али нарочито она — купује ствари. Чак и оно, што није ни потребно !
Да ли ће се наћи неки амвонски говорник, који би мирно подносио, да га неки послован човек у његовом раду учињеном за царство небесно, у објављивању Речи Божије надкрили кроз искреније, живахније, умешније, убедљивије препоручивање једног земаљског добра %
Када ми ипак подижемо свој глас за обилатију примену психологије, лебди нам пред очима још и једна друга замисао. Ми би хтели да. нагласимо наиме неке друге ситнице, што би их ми под насловом „психолошко поступање Ба проповедници“ могли да подразумевамо, и чије последовање исто толико засеца у тајну једног успешног проповеда ња. Овамо спада, на, пр. спретно појављивање и смеран наступ проповедников. Нитде пак сујетност не делује толико одвратно као на проповедаоници. Овамо се може рачунати строто придржавање правила спретног понашања на проповедаоници познатих под именом „декорум . Проповед не сме данас више бити тако дуга и мора да рачуна са нервозношћу и безодморношћу модерног измрцвареног човека. Кроз једну дугачку проповед бива слушаоц лако заморен, тако да не може више да следује речима проповедника. Па је дејство једнако нули. Али пре свих ствари спада овамо тактичЕјо и пуно разумевања, поступање у разматрању непријатних и шкакљивих питања. Не може се баш ни на проповедници потпуно избегавати строжије про- и осуђивање : укоравање опасних гледања на свет и лажних моралних изрека. Али све ово мора да се изводи са најфинијим чувством питања, са једном паметном умереношћу и са најпробранијим» неувредљивим речима.
Углавном морамо бити пажљиви и образриви у просуђивању оних праваца и схватања, коју су темељно узето добри и тачни али су само у својим изопачавањима опасни и раворни.
Један је проповедник говорио једном са свота амвона о спорту скијања, па је мислио, ко проматра скакаче на скијашком бедему за скакање, чини велики грех, јер ко се усуди на један такав скок, излаже лакоумно свој живот на коцку.