Danas

18

utorak, 20. jun 2000.

Drugi festival iranskog filma

Kulturni centar Irana ı Jugoslovenska kinoteka organizovali su u Muzeju kinoteke od 9. do 16. juna Drugi festival iranskog filma, koji je bio začinjen gostovanjem Parvaza Parastuijia, jednog od trenutno najpopularnijih i najtraženijih glumaca te nama samo prostorno daleke zemlje. Program su činila tri reprizna i

šest premijernih ostvarenja nastala u periodu od 1987. do 1998. Sest ostvarenja jednog od najzanimljivijih sineasta Irana, Ebrahima Hatamikije, ukazalo Je na osobenog autora kritički orijentisanog na iračko-ianski rat i njegove posledice.

Izdvojili su se filmovi „Miris Jusufove košulje“ (1995) i „Staklena agencija“ (1998) E. Hatamikije i „Otac“ (1995) Madžida Madžidija. „Miris Jusufove košulje“ obrađuje delikatnu temu

U beograd

O | (di_

povratka ratnih zarobljenika iz Iraka i nadanja, strahove i sumnju njihovih najbližih na dirljiv način bez patetike i moralisanja. Tri antologijske scene (susret oca sa unakaženim licem i male ćerke, putovanje prema granici na kojoj će se pojaviti preživeli zarobljenici i pojava kolone autobusa sa zarobljenicima) preci-

kao iracija

va lepota egzotičnog divljeg pejzaža, izvrsno snimljena, idealno je uklopljena u metaforu nevinosti, u priču o potrebi za pravdom i ispravnim odnosima u svetu grubosti i eksploatacije. Viđeni su još ı „Emigrant“ (1989), „Izviđač“ (1988), „Od Karhe do Rajne“ (1992) i „Toranj Minu“ (1995) E. Hatamikije. Re-

zno su i inventivno TeŽirane. „Staklena agencija“ (bolji prevod je „Akvarijum“) bavi se posledicama rata Kroz priču o nekoliko pojedinaca zatečenih u vanrednim okolnostima. Velika gledanost filma u Iranu objašnjava se činjenicom da su gledaoci u likovima prepoznavali sebe. „Otac“ je fascinantna savremena socijalna melodrama smeštena u pustinjski deo Irana, a ostvarena „mitskom jedno-

stavnošću“ pripovedanja. SuTO-

Dwnja „Jeliec Veselinović

Zbirka pesama za decu „Dunja“ Jelice Veselinović {izdavač: „Kvartet V“) pojavila se kim knjižarama. Duhovite ilustracije u knjizi delo su Svetlane i Maje Mandić. Napisane pesme posvećene su isključivo vlastitim imenima i obuhvataju celokupnu azbuku. Dragutin Ognjanović ističe da su „nazivi zvezda, cveća, rastinja, uopšte moralnih afributa i opstraktnih simbola, dali izazovne, zanimljive i ljupke oblike lirskih priV.M. Malo reči. mnogo duh

U ediciji „Desankina biblioteka“, gde se objovljuju knjige nagrađene na konkursu

0 čoveku,

dvorani Va gimnazije. Ovo su pesme |ubavi, Bogu, istoriji, samoći,

prizno su prikazani još remekdelo Mohsena Mahmalbafa „Biciklista– (1989) i „Gde je kuća moga druga?* Abasa Kiarostamija (1987).

Na tribini o savremenom iranskom filmu na kojoj je sa velikim oduševljenjem učestvovao i glumac Parastuiji iznesene su zanimljive ı nama potpuno nepoznate činjenice o selekciji scenarija, o radu režisera i o Opštoj situaciji u nacionalnoj kinematografiji. S. Aranđelović

\leština tikovodenja

U svojoj uglednoj ediciji „Marketing“, Klio je nedavno objavio delo Rouzmeri Tomson, „Veština rukovođenja“, a U prevodu Zvonka Jakopovića. „Veština rukovođenja“ posvećena je načinu i metodama rukovođenja U savremenom mendadž-

Desanke Maksimović, objavljena |e nagradena zbirka pesama Radmile Frcegovac „Otkucaji peščanog sala“, iz pera mlade pesnikinje iz Novog Sada, donedavno učenice karlovačke gimnazije. Nedavno je ova zbirko pesama promovisana u Svečanoj

kraju veka, pisane sa malo reči, a sa mnogo duha, epigramski, oforistično, duhovito i ironično, u kojima pesnikinja oslikava svoj unutarnji, pulsofivni svet, čiju mladost ključno određuje topogrdfija - život na Balkanu, buretu baruta. S. [)

(Grpruz amzjliza smova

„Snovi“, [psihologija snova i njihovo tumačenje), autora dr Ivana Nastovića, nedavno su se pojavili u izdanju novosadskog Prometeja. Reč je o delu koje se bavi teorijom i praksom stručnog Tumačenja snova i fo u svellu učenja Frojda, Junga i Sondijo. Nastović snove posmatra frodimenzionalno, odnosno u sveilu sva fri sloja nesvesnog, [individualno, kolektivno i familijarno), što predstavlja novinu i doprinos suštinskom razumevanju snova. Ovu knjigu mogu koristiti ne samo psiholozi i psihijatri, već i svi oni koji su aulenfično zainferesovani za svoje snove i rad na sebi putem snova, lim pre što |e |edno veliko poglavlje u knjizi posvećeno grupnoj analizi snova, odnosno analizi snova U grupi, koju u naše podneblje uvodi autor ove knjige, budući da skoro jednu deceniju drži edukativne i iskustvene seminare za grupnu analizu snova u Beogradu, Novom Sadu i Sou lako |e malerija tumačenja snova ozbiljna, složena i delikatna, Na-

slović |E OVO dB

o napisao razumljivo i širem krugu čitalaca.

S_ ID.

Priče Iz PHI

Zutve mašc stvarnosti

Dereta |e nedavno objavilo dvanaesto izdanje pripovedaka Zdravka Krstanovića, „Priče iz Hada“. Reč je o pripovednoj prozi u koju |e stalo svih devet krugova pakla, pisanoj kratkim, eliptičnim, zgusnufim izrazom, U kojo| autor odslikava sav užas sfvornosli U kojoj smo se našli, a konkretno zlo |e dato sugeslivno i plostićno. Ovim pripovetkama laju izgubljene

duše U izgubljenom vremenu naše slvarnosti, ratni profiteri, dželati, žrtve, pod|ednako aa podjednako izmoanipulisani, podjednako "Selen za Ulogu U vali su se našli ili koja im |e dodeljena. Niko ko bude pročitao ove pripovesli, neće moći a da ne prepozna sebe i pulsalivni, fragični živo? oko nas. Nažalost. SJ)

menu kao |ednom od najbitnijih uslova veće produkfivnosti, efikasnosti i profilabilnossti preduzeća i organizacija. Moio ove knjige |e da se „menadžeri mogu rađolfi, ali njih takođe treba stvarafi. Ovo delo pokušava da objasni kako se poslaje do-

bar menadžer, koje su teh-

nike i sredstva za Uspešno upravljanje uz praktična upulsiva za njihovo oslvarenje. „Veština rukovođenja“ je namenjena rukovodiocma na svim nivoima Upravljanja, a posebno |e dragocen to studije slučaja koji se bavi praktičnim problemima sa kojima se susreću rukovodioci u svojoj organizaciji. Delo Rouzmeri Tomson govori o svim aspektima rukovođenja počevši od slila, preko načina komuniciranja, donošenja odluka i planova, molivacija i nagradivanja, sistema ocenjivanl meloda usavršavanja i obučavanja. Ova argumenfovana knjiga dostupna je svakom iskustvu, a opisana problematika u njoj može da se primeni i na našu praksu. S_D:

Specijalno za Danas

avršno veče mini-letnjeg //bedneešanstog fesitvala

(16.jun), koji je tokom dve prethodne večeri [5. i 12. juna) predstavio već glavni krug svojih zvezda - Zoltan Kočiš u ulozi katkad solo pijariiste, katkad dirigenta, dirigent i umetnički direktor Matav Simfonijskog orkestra (Matav je mađarska državna telefonija) Andraš Ligeti, te Kočišev kolega, pijanista Jeno

Jando i Anton Marik, prvi put.

kao dirigent u završnici festivala - uh, komplikovano je ovo festivalsko rodoslovno stablo 1, što je još važnije, umalo da umakne vašem kritičaru usled prevejane arogancije izvesnog postarijeg gospodina iz direkcije fesitvala! No, kritičar se na iskustvu prethodnih boravaka uči! Nađete li se u vreme nekog koncerta na

a OTTO u Zagrebu Sta, kako MT.

___Ivana Tomic i.p.RT predstavljaju Jugoslaviju na zagre'bočkoj izložbi „Stio, kako i za koga“, javlja Hrvatska radio televizija. Brojne postavke u nekoliko tamošnjih galerija obeležavaju 152. godišnjicu objavljivanja Marksovog Komunističkog manifesta. Svoje videnje ovog „povijesnog dela“ predstaviće umelnici sa Balkano, iz Istočne: Evrope, Francuske, Austrije, Svedske i Belgije. Predstav-

v,

nici našeg tabora su sao

nost i časopis Arkzin.

miliona. CD-ova zbog sves

mati a IFPI |Upozorava na Sve VOĆU pOVezanosi izmedu muzičke pirale_rije | organiz0-. vanog krimina-

FOTO: ROJTERS

tih 7 he 0C (i T ia{Ežati predavanje o jugoslovenskoj umelnosli devedeselih. izložba fraje do 10. juna, a organizovali su je Drušivo hrvalskih likovnih umjelnika, Institut za suvremenu umjel-

| svetu - piratshi snimaR Muzička industrija gubi prodaju od najmanje 500

ie piraterije, saopšlila je

| Međunarodna federacija muzičke industrije {IFPI}. To _ znači da je jedan od pet prodatih CD-ova u svelu piratski narezan disk. Prema najnovijem istraživanju U Op_ licoju je i 25 miliona pirafskih fajlova na internelu. - Procene snimljenih kaseta i CD-ova, u pirotskoj režiji, iznosi oko 1,9 milijardi kopija u vrednosti od 4,1 milijardi dolara tokom jedne godine. Internet piraterija |e U USpORU, sve Više se koriste mogućnosti novih tehnolo- gija, naročito CD-ova na kojima se može više pula sni-

LETNJI FESTIVAL (KISFESZTIVAL) U BUDIMPEŠTI 2000.

Lutdviij van

7auvelt!

Matav Mađarski simfonijski orkestar, dirigent Anton Marik, solisti: Zoltan Kočiš i Jeno Jando (klavir), Muzička akademija

Muzičkoj akademiji „Liszt Ferenc“, a još ste dovoljno mladi da prođete kao student, hrabro se popnite na drugi sprat 1 zauzmite svoje mesto na malecnoj galeriji koja ne pruža uvek najsjajniji pogled na scenu, ali je ozvučena upravo izvanredno. Maločas nabrojano društvo svaki put je izvodilo po jedan Mocartov klavirski koncert, okružen dvema Betovenovim simfonijama (redom 1, 5,2,318, 7 na poslednjem - izostale su 4 i 6 dakle). Ovom prigodom bio je to dvostruki koncert br. 10 u Esduru Kv.365, sa Kočišem 1 Jandom kao solistima. Vreli, vulkanski temperament maestra Marika sručio se smesta na prepunu salu Akademije u delikatnoj ali izrazite odličnosti Betovenovoj Osmaoj, da bi nedugo zatim Zoltan Kočiš potvrdio svoju reputaciju iZvrsnog i po mnogo čemu superiormog, Mocartovog

interpretatora u Visokouigranoj-

saradnji sa kolegom Jandom. Njegova artikulisanost, preciznost i jasnoća svakog pojedinog tona, Ona mocartovska „prelastost“, ali bez imalo banal-

nosti, ı nadmoćno Ispravan dah i tempovske odrednice, doživljaj su za sebe, čijoj posebnosti ne nedostaje pedagoški element. Dovoljno decentno da uživate i očaravate se, dovoljno tačno i pregledno da svašta kao pijanista naučite. )

Sedma Betovenova u drugom delu koncerta iskustvo je za pamćenje. Anton Marik započinje dirigovanje maltene od trenutka kada kroči na scenu. Ne dozvoljavajući prevelike pauze između stavova ı održavajući visokonaponski duh u orke- stru, on zahteva napor 1 neprekinutu koncentraciju i među izvođačima i slušaocima podjednako. Ali zato na kraju upamtitie savršen fugato drugog ı upečatljive teme trećeg 1 Četvrtog stava, pevajući ih po izlasku i na tramvajskoj stanici. Muzikalno, pregnantno i sa zanosnim Ludvig - Van - Forever stavom. Zbog. ovakvih koncerata Tazumete zašto je Betoven uzbudivao u „Paklenoj pomorandži“, na primer. Glavni događaj protekle sedmice.

Zorica Kojić

K(oštana Bnvi BI na sceni JIP

U Jugoslovenskom dramskom pozorištu, na sceni „Bo{an Stupica“ u četvrtak, 22. juna u 20.30 soli biće održana premijera predstave „Koštana“ Borislava Slankovića. Predstavu je režirao mladi beogradski redilelj Jug Radivojević, kome je to ujedno i diplomska predsiava. Radivo|evićevo postavka će bili prvo izvođenje le čuvene Stankovićeve drame na sceni JDP-a.

U predstovi igraju Milena Vasić, koja će tumačili lik Koštane, Miodrag Radovanović u ulozi Hadži-Tome, Pavle Pekić i Srđan Karanović u ulozi Stojana, Zika Milenković kao Mitke i Rada Đuričin kao Kata. Scenograf i kostimograf je Dejan Panfelić. Muziku za predstavu napisao |e Miroljub Aranđelović-Rasinski, a koreografiju je uradio.

APV, Pelar-Pjer Rajković. Sledeće izvodenje „Koštane“ u JDP-u

Makartni.

OŠ U O O —7 2 VV IA

Novi članovi Rom{ozitorshog „Hola slavnih“

Pol Makartni, Džejms Braun, Brajan Vilson, „Hanson” i Džejms Tejlor podelili su binu u velikoj sali njuiorškog hotela „Menheten“, u čelvriak 15. juna, pošlo su uvršteni u kompozitorski „Hol slavnih”.

„Oduvek sam bio ponosan što sam kompozitor, a u ovakvom drušivu laj ponos je još veći”, izjavio je Pol

„Muzika je moj život. Ono što mi je večeras rečeno ie da sam dobro Irošio Haj život“, duboko je bio dirnut

zakazano je za petak, 23. jun u isto vreme. {Beta}

Brajan Vilson iz grupe „Beach Boys“. Tinej-, džerski irio „Hanson“. mogao je samo da bude oduševljen društivom u kojem se na-| lazio, a na ceremoniji su odsvirali obradu" pesme „God Only" Knows“ grupe „Beoch Boys“. Pored njih uvršćen je i duo kompozitora | grupe „Eagles“ - Glen} Fre|i Don Henli, kao i. De Kurtis Mejild, -