Delo

528 д е л о — Ravenstein у своме деду о земљама које су још подесне ла насеобине Јевропљана израчунао је : да на земљи има 8,269.200 квадратних миља плодне земље, 13,901.000 ква ратних миља степа, 4,180.000 квадратних ннља цустиља. Руско иристаниште на северном леденом океану. Два инжењера, којима је поверено било да потраже и нађу трасу нове железнице, која би од Uleaborg-a, на ботнцском заливу, као крајње тачке Финдадских железница, изишла на северно ледено море, нашли су на северној обали Русије једно место, врло важно са војнога гледишта: то Је залив Рууманки, заштићен гребеном Kalasaari. Оно може бити свакад слободно од леда. II та два инжењера, Линдберг и Блумкист, ту су, наравно, и одредили завршну тачку будуће железнице. Она би пролазила кроз Ровапијеми, преко језера Кемистрека, преко Соданкиге и поред источне обале језера Енаре. (Annales de Geographie, No. 11, од 15. априла 1894 ). У Саратову, у Русији, умро је 30. новембра Никола Савен, потпоручник „Велике Армије Иаполеона I у 126. години. Он се, после рата, ту, у Русији, настанио, не хтевши се вратигц у отаџбину му, Француску. Сахрањен је о трошку Саратовске општине. — Железница Солун-Витољ (Монастир) отворена је и саобраћају предата пела 15. јуна ове године. Идући од Солуна она пролази поред Берије, Његуша, Вертекопа, Водене, Острова и Флорине. Експлоатацију врши немачка компанија, која експлоатише и неке мало-азијске железнице. Влада јој турска, по уговору, гарантује нешто јаче од lUOOO динара прпхода по километру. Дужина пруге је 217 километара. На прузи има много мостова, пропуста и тамника: један мост има преко реке Галика 150 м. дужине са 12 распона, а тамници су при прелазу из Солунске у Битољску равницу. — И од Солуна за Цариград има нова железнина на Дедеагач, на јегејском мору, докле је од Цариграда већ раније била железница. Hoee бугарске железиице. На овогодишњој скупштини решено је, да се праве ове нове железнице у Бугарској : Роман—Плевен—Поликрашче—Шумен, 333 км.; Подикрашче—Рушчук, 105 км. ; Поликрашче—Трново-Нова Загора 105 км.; Ссвиљево—Габрово, 130 км. ; Перник - граница, 80 км.; споредне пруге Ески-Џумаја и Османпазар 30 км. ; спојна пруга од станица Чателар и Шумен, за тим линија једна која би се везала са пругом Јамбол—Бургас, 29 км. ; и Мездра—Враца—Видин, 130 км. Вугарски буџет за 1895. годину: целокупни издаци износе 87,259.716 лева (динара), а распоређени су овако : централна управа 1,760.800 динара ; ннтерес и отплата државног дуга 19,661.642 дннара; контрола 268.296 динара; министарство унутр. дела 7,568.944 динара ; министарство спољних послова 3,030.896 динара ; министарство просвете н црквених послова 8,534.594 динара; министарство Финансија 5,255.615 динара; министарство правде 4,315.586 динара; министерство војно 22,475.120 динара ; министарство грађевина 11.006.874 динара и министарство привреде 3,712.349 динара. — Буџет је баланеирап барем на артији. И Бугари имају „заостали“ порез, и то на 17,522.997 дипара, али како мпнистар Гешов рече, он се не може нокунити, те га за то и не рачуна као иримање државно. ~ У 10' Neue Zeit-a, за 1894—5. годину, има интерес.ан и важан чланак 1н пс а Engels-a I)ie Banernfrage in Frankreich nnd Dentschland, где писац расправља однос социјалистичке странке према малој сопствености и критикује појављену тсжњу <i ранцуских и нсмачких социјалиста да привуку сопственике на селу обећањем одржања I тнс им својине, сматрајуЈш то као противност самој основној мисли програма странкина и као противност самом току економскога развитка. ћранц} ски инжињер Bazin, како Temps саопштава, нронашао је нов склоп ла,а, Koje су с неколико, 6 или 8 точкова удегаене тако,дамогу за сахат прећи 45—60