Delo

* * Врло je тешко дати деФиницију хигшотизма. Управо тачне деФиницпје нема. Она, која je једноме каучнику била добра, зато што je он саставио, та je другоме била и сувише нетачна, зато што ce њему чинило да он то уме мало паметније да искаже и опише, и тако ето и код хипнотизера оно проклето „стрижено” и „кошено” не да им да ce сложе. И баш због тих несугласица и немогућих споразума, хипнотизам je и дан данас врло худе, ако хоћете несрећне cpehe! Заиста je чудновато y списима разних научника чнтати појмове ii назоре о хипнотизму са свим супротне једне другима. Једни прпзнају да има хипнотизма ; други веле, све што ce зове хипнотизам, или je пука лаж или y најмању руку самообмана. Сваки од њпх говори са разлозима и доказима за потврђење онога што тврди. Управо човек н зна коме од њих да верује. Huje наше да дајемо једнима или другима од њнх право. Наше je да ce о хппнотизму мало проразговарамо, да примимо оно што je до сада као истинито y науци прпмљено, a да споменемо и оно што није истпнито. Данашњи неверници хипнотпзма могли би ce упоредпти о онима, којп су ce Христу ругали, говорећи му, кад je требао битн разапет и доцније, кад je већ био на крсту: «ти којп цркву разваљујеш и за три дана начшваш, иомози сам себи” или : „Другима поможе, a себи не може помоћи“ (Јев. no Матеју 27—40. 42 ). И данас ce одмах замишља да ce хипнотизмом могу сва чудеса чинити ! Ни од каквога ce лека не очекују таква чудеса као од хипнотизма. Алн да оно што ce хипнотизмом или сугестијом може постићи, пзгледа чудновато, то лежи y прпроди људској, да све ono што je необично сматра за чудновато. Па шта je то хппнотизазх ? ПрОФ. Форел вели : Хипнотизам je једна грана експерименталне психологије u нервне Физиологије; то je, велн он, чисто психо-Физиолошка експерпментална метода ; хнпнотнзам je једна грана практичне медицине : дакле то je дисциплина y којој je спојена медицина са психологијом !

214

ДE Д O