Delo
ДРУШТВЕНА ХРОНИКА
Две ружне навпке y Шумадпјп заостале од туђпна. Нпје вајде, о овоме je потребно проговорптп: y толико пре, што je «bo гадно дсовање толико узело маха, да ce сад исто чује и no оним крајевпма Cp6nje, којп су од варошп удаљени. Ako ли какав београдски гигрл ушчита ово, pehu he: ју како ова тема није Фнна. Фпна не Фина то вам je. Кад ce сме y насовако јавно да псује, y праву сам пja протпв тога да ппшем. Главно je да je ово пстпна п кад сам кренуо да ппшем, „како наш народ жнвп“ онда je потребно напоменутп п: како наш народ исује. 0 овоме нарочпто хоћу да проговории зато, штоће доћп време, да онај зна, који стане о овоме ппсатп после 50 година, да je ова гадна навпка пз туђине пренета, да не мпсли да je ово српскп специалитет. Псовање Бога, п другпх светаца све je то превод са маџарског : Baszom az Jstened, a krisztusàt, a Mariat, a haromszaz augualat, a Teremtöt, Ово cy y Србију пренелп Срби пз Војводнне п то махом кал®е кодкарп птд. a мп сад разносимо no ново-ослобођеним окрузима. Колпко je на мене учпнило страшан утисак кад сам првп пут чуо псовање Bora, види ce из тога, што и дан данас памтпм све поједпностп. Бпо can y првом разреду гпмназпје п идућн y школу, код 2 сокола j Београду, беше једна ковачнпда п један калФа стезајућп шину на точку, опсова шегрту Бога. Ja сам стао u окренуо ce брзо да впдим, е да лп још ко ово чу, држећи да je ово грђе, но псовати књаза,- и да he сад жандарп од њега направити пачарис. Толико ме je ово било онда пренеразило ! Овакав утисак од овога псоваљаима сада Ппроћашш, Лесковчашш, Враљалија; a Нпшлпјн je сада већ то обпчна ствар поотала ! У Београду сад ce тамо сербез псује, да и свештеник и полпцајац мирно пролазе поред тих људи. Знам за један случај y Београду, где je један ппљар пз Вдасотпнаца позвао своје старе родитеље да код љега жпве и њих je толико