Delo

ЕТИКА И ДРУШТВЕНО ПИТАЊЕ 51 за опстанак само љубав према себи. Морал захтева да се жртвујемо за целину, за оиште интересе, самопожртвовање и херојство, а егоизам довикује: «бежанова мајка не плаче!" Морал проповеда самоодрицање. заборављање на себе сама, а егоизам заборавити све само не себе ! Такви људи обично добро пролазе. А баш врлине врло често сметају да се до успеха дође. Племенитост, саучетће, љубав к истини, самопожртвовање, — све су то атрибути, који не доносе успеха. Нема сумње да су успех у борби и срећу у животу имали и људи од врлина, али не с тога што оу били такви — честити, племенити.*) У природи победа кнајбољих” зависи од погодаба и прилика, а у друштву пак још више. Јер друштво као хипероргански свет има и таквих прилика , које је оно само створило. Борба за живот овде је далеко компликованија и мучкија но у природи, На успех у животу не утиче само чиста природа човекова већ и ваздан других погодаба. Сталеж из кога Је, васпитање, историјски моменат, а уза све то природа човечја, утичу на одржање старих или истицање нових позиција. За улогу сталешких привилегија у борби за опстанак класичне су Бомаршеове рече племићима : ({Ви сте се само потрудили да се родите^, остало је све собом дошло. Људи који само за једну муку на овоме свету знају — да се роде стоје или у заветрини борбе за оистанак или је она за њих далеко и далеко лакша. Овде је искључена конкуренција сиособности, јер су они способни чим су се родили. Код оваких апсолутно неједнаких услова за борбу за опстанак, не може ни бити питања — да ли и морално виши нобеђује ? Не може дакле бити питање о етичком карактеру борбе за опстанак. И ако се инди* видуализам поноси да је нивелисао све друштвене неједнакости, он је у ствари само уништио кастичку преграду између класа и ове учинио мобилнијим, али класа има и сада. И докле појединац припада којој класи, дотле он ужива у њеним сретним приликама или трпи њене мизерије. Као што је смешно дивити се вишим моралним одликама људи, чији се ни преци па дакле ни они нису излагали борби за опстанак, тако је исто чудно од људи, који стоје у свагдашњој љутој борби за опстанак, '>) Исти чланак ВеПату-а.