Delo
442 Д Е Л 0 У ннтелектуалном васпитавању не смеју се сасвнм сувбпти јаче наклоности оваквог мушкарца ка вештинама, историји, литератури, религијским поукама, н т. д., већ разумним утицањем греба душевно развијање у овом погледу сводити на праву меру, н упућпватп га оним правцем којим се развијају пормални мушкарци. Тако, прпмера ради, у цртању не треба допустити оваквом дечку да се изгубн у слнкању цвећа п орнамената, у чем се осећа задовољење женских наклоности за везом, већ га унутити на извођење што внше других мотива којпма су внпте наклони нормални мушкарци. У певању би требало песмама лирске садржине п нежннх мелодија дати мање места, а више онима патриотске н јуначке садржине и мелодпјама мушким и енергичним, сличним маршевима. За читање треба овом дечку давати више јуначке ствари, где се велича мушка снага н одважност, а избегава сентималне књнжевне производе пуне љубавног заноса налик на Гетеовог „Вертера“. Предмете, као што су: рачунање, граматика, земљоиис, а нарочито нриродне науке, треба да претежу у умном образовању овога мушкарца, н да се иредају енергично и очигледно, с неким одушевљењем па често п ентузијазмом, да су праћене дужим н напорним екскурзијама ради проучавања географских, ботаничких, зоолошких, минералошких п геолошких, па п псторијскпх ако могу оне бити у дотичној околиии (бојна поља, развалпне п т. д.). Врло је корисно упутити п заннтересоватн оваква ученпка за рад око прикупљања и уређивања предмета из нриродних наука у збирке, за грађење физичких справа, и т. д. Свуда, дакле, греба удешавати умно васпитавање оваквих мушкараца што више у оном правцу у ком се оно креће код нормалиих му 111караца. II у погледу моралног развпјања мора се пазитидаовакав ученнк у неку руку очвршћа: да се упути у мушком вршењу нравде п доброте, а не да се разнежи, где ће сузе и уздаси пгратн главну улогу у моралним његовим нокретнма, ка чему је он по нрироди својој склон. 11е сме се овде толико тежити гајењу нежних осећања, колико се мора ученик уиућиватн на мушко делање у служби морала. (Јвако упућиван дечко домаћнм васпитавањем до поласка у средњу школу, па п даље овако васпитаван п унућиван за време школовања у њој, постајаће он поступно младић и муж, а шпчезнуће из његовог бпћа све женско — ако му само уро-