Delo
0 ХЕРОЈИМА 235 која једним махом хвата оно што је битно у једпој ствари. Али оспм свега и пре свега Данте је велики у моралу, јер по строгости, озбиљности и дубини схватања моралне стране живота он је несумњиво први у модерном свету. Најплеменитија мисао, која се досад јавила, хришћанство са својим дубоким схватањем моралног живота човековог, иашло је свој највиши израз у Данте-у. Са те своје дубине и мистике Данте не може никада бити песник масе, он је песнпк великих, чистих, племенитих у свима временима и земљама. Тиме је он већп од Мухамеда, који је био способан да говори само великнм масама. Док се Данте са своје дубине може упоредити са ватром у унутрашњости света, дотле се Шекспир са своје мирноће, веселости п впдовитости да упоредити са сунцем. Карлајл налази да је Шекспнр не само највећи од свих песника. него да је он п највећи од свих умова што су досад постојалн. Оно прво несумњива је истнна, ово друго може тврдитп само онај, који фантазију ставља над разумом, и који не уме да разликује чисти разум апстрактног сазнања од разума, који несвесно агира у фантазнји. Ма колико да је Шекспнр великн човек, Арнсто тело, Лајбниц и Њутон већи су људи од њега, већн су исто толико колико је чнстн ум апстрактног сазнања вишп од фантазпје, па ма колико иначе да је та фантазија проткана разумом, као што је то доиста и случај код Шекспира. Шекспнр баш п јесте с тога највећп песиик, што је он нешто впше од песника, што је разум којн агира у фантазији његовој тако огроман као ни код једног песнпка више, тако да је, као што Карлајл добро примећује, још само Гете с њиме у томе слнчан. Главну карактеристику Шекснира налази Карлајл у његовој потнуној објектнвности, у способности тачне репродукције стварн и људп, нарочито људи: он је у томе погледу потнуно равно огледало, док су другн внше мање неравна, конвексно-конкавна огледала. Тај његов објектпвитет потиче нз саме дубине ирироде, те су и његова дела као и дела прпроде савршена, управо самн део природе. Шекспнр је већн од Дантеа, јер је Данте патио п борно се, али није победио, док је Шекспнр победпо патње живота, уздигао се над њима, од туда веселост његова, његов хумор, којега нема код Дантеа. Шексипр је бпо пророк н ако пије као Мухамед осећао да је пророк, он је највншн продукт наше енглеске расе, велн Карлајл: Шекспир внше вредн од нндијског царства.