Delo

»ципионов слн 275 тп смртан, већ ово тело: јер ти нпсп тај, којега тај твој облик показује,“ већ душа свакога то је свако, а пе тај лик, који се >Гоже прстом показатн. -Знај дакле да сп ти бог, ако је иначе бо^^тај, којн живи, којн осећа, који се сећа. који унапред види, који тшм телом, коме је поставл>ен за господара, тако управља, 1ЖЗ(а и покреће га, као овим светом онај првп бог; и као што свет, који је с неке стране смртан, покреће сам вечнн бог, тако вечна душа покреће трошно тело. 19. Јер што се увек креће, вечно је:'29 оно што пак покреће друго и што се само од другога покреће, кад кретање престане, мора имати крај живота. Дакле само то, што се креће, зато што никад себе не оставља, никад п не престаје кретати се. Шта више и за остало, што се креће, ово .је извор, ово је почетак кретања. Почетак пак нема никаква постанка: јер од почетка постаје све, а сам почетак не може постати ни од чега другога; јер то не би био почетак, који бн постао од нечега другога. Ако овај почетак никад не постаје, он н не нропада никад. Јер ако се почетак уништи, нити ће сам од другога чега опет постатп нити ће од себе друго што створитн, ако заиста мора све од почетка постатн. Тако излази да .је почетак кретања у оном, што се само од себе креће; то пак нити се може родити нити умрети, или бн се нначе морало цело небо срушити и сва природа стати и не би нашла нпкакву снлу, која би је опет покренула и кретала. IX. 20. Како је дакле јасно да је оно вечно што се од себе креће, ко је тај, који каже да ова природа није дана душама? Јер је мртво све, што се покреће спољашњим утицајем; што .је пак живо, то се покреће унутрашњнм и својим покретом. Јер ова нрирода и биће припада само души; ако је ова једина од свега, која се сама покреће, онда она запста није постала и вечна је. • 21. Ову душу ти вежбај у најбољим пословима! Али најбоље су бриге за срећу отаџбине, и душа, гоњена п мучена -Ј Доказ за беемртност душе узео .је Цпцероп пз Платопова Федра (глава 21), одакле га је верно превео. Душа је по својој природи спла која се сама иокреће п нрема том не може иматп нп почетка нп краја п нпједнога се тренутка не може зампслптп као мртва. Доказ се састојп пз 3 закључка: 1. душа се од себе покреће: што се пак од себе покреће, почетак је кретања: дакле душа је ночетак кретања. 2. душа је почетак кретања; што је пак почетак кретања. нпје рођепо: дакле душа нпје рођена. 3. душа нпје рођена: што пак нпје рођено. бесмргно је: дакле душа је бесмртпа. 18*