Delo

0 РУМУНСКПМ ШКОЛАМА 77 Према иовнм програмпма заводе се н иовп уџбеници. Писојт подпосе своје књнге министру, који пх упућује иа оцену комисији од 24 члана. Ова је комисија подељена на 10 поткомисија, по стручностп. После тога ирегледа књиге стални савет за .кавну наставу п подносп нх мпнпстру на одобрење. Писцп плаћају таксу за преглед књига. Поднесено је 1908. г. преко 800 књига на оцену, н тек ће се ове годпне довршити преглед. — Да не би ученпци моралн куповатн внше књига но што треба, морају наставнпци средњпх школа месеца јуна утврдпти уџбенпке за нову школску годнну. Директори иазе да се уџбеници не мењају у току године; а генерални пнспектори средњих школа морају и то контроловатн. Проппсана су дпсциплинска иравила за ученике. Н)има је забрањено похођење кафана и .јавних забава. На ово мора н полиција пазити. Казне су за овакве погрешке оштре. У интернатима лицеја V* благодеј аначких места задржава се за сељачке синове. То је законом проппсано. Наконом су прописанп завршни (течајни) испити по свршетку IV. разреда лицеја и гимиазије и по свршетку I. ступња више жеиске школе, тако п по свршетку VIII. разреда лицеја и II. ступња внше женске школе. На испитима се оцењује иарочито мишљење ученика. Зато се ови испити полажу одмах други дан по свршетку разреда, да би се спречило нарочито спремање за испите. Течајни се иснит држн пред комисијом од 4 члана, а то су професорп дотичне школе; само председнпк може битп одређен изван професорске колегије. На испиту се тражи: 1) ппсмеип састав на народном језнку; 2) превод сфранцуског, латинског, грчког, талпјанског или енглеског језнка на румунски језик; превод с немачког језика на француски; превод с народног језика на латински — према одељењу за које се полаже испит; 3) решење једиог математичког задатка или одговор на једно питање из физике, према одељењу; 4) усмена расправа, која траје 15 до 30 минута у нижем течају, а 20 до 40 мипута у вишем течају, о једном иитању које ученик избере из листића на којем има 20 различних питања. Даје се 2 часа времена на спремање за раснраву. Ученнци могу употребити књиге и речнике при писменом и усменом испнту. При оцењивању писмених радоваи расправе пази се на зрелост мишљења, а не на обим знања. 1895. год. минђстар је установио санаторију, где се ученицп слабог здравља опорављају за време ферија. Сваке се го-