Delo
470 Д Е Л О потражити оне који су рад свога живота довели до савршенства. Човек се може лако изгубити ако иде да тражи истину уметности од истраживача који нису ни сами довршили свој програм и чији радови бледе од слабости поред освештених ремекдела. Ако хоћемо да прескочимо провалију импресионизма, треба да се уверимо да нам несавршеност и естетичке заблуде њиховог целокупног дела довољно доказују да из њих не бисмо могли ништа да извучемо и да би нам било потребно подићи мост изнад те бездани парадокса и хвалисања да бисмо наше доба везали са великим временима. Једино ће нас Музеји извући из тог тровања које страховито убрзава смрт савремене уметности; на• рочито када се посматрају утицаји које је оставило на следбенике те опале и унижене школе. Ја опет понављам, импресионизам нам је дао неколико дела чију важност не треба претеривати. Њихова новина нас је примамила; али оне се из дана у дан смањују у нашим очима, када озбиљно студирамо уметност; и место које би им се одредило, изгледало би врло мало поред толиких изврсности у погледу укуса, лепоте, и чисте класичне традиције које нам је оставио XVI, XVII и XVIII век, поред мајстора као што су Давид, Придон, Делакроа и Пиви. А што се тиче импресиониста првог времена, ту подразумевам Клода Моне, Реноара, Чезана, Писароа, Сислеја, они имају много више да захвале своме темпераменту него теоријама чији су постали својевољни робови. Оно чега они имају доброг зар није било скренуто с пута погрешном методом, и зар они не би отишли даље да су умели да је се ослободе? То сам ја питање постављао себи често пред тим уметницима, чија ми је способност нарочито доказивана у првом периоду њихове кариере, оним радовима који су откривали само уметност и само сликарство. Да су они идући напред опадали све више, односно да су увећавали своје предрасуде против Школе, против реда и против музеја, то је и сувише извесно, и утврђује довољно, ја мислим, да њихово дело не може бити добро ни за кога пошто је злокобно и по њих саме. Учимо дакле само од изналазача, а не од вечитих истраживача, чије их истраживање заводи све више; тражимо,. али по поузданим пугевима. Није ствар у томе да се уметност ставља у питање, него да се уђе у њену област и да се постане поданик њеног краљевства. Откривајмо дакле при њеној свет-