Dositej Obradović u Hopovu

Глава Х Нов видик се отвара Доситеју 254

је показао у готову 124 Фор. 90 н. — „еце не исходи 6 Ф. 55 н.“!) Вићентије је затим прегледао прковни инвентар „које изађе по старом“, што је ново абављено, уведено је. „Вњешњи“ ипвентар оставише до друге прилике.

За службу у старом манастиру је учињен нов ред. Монах Макарије одређен је да тамо пребива, да држи башту, да надгледа воденице; „хлеб, смок и напитак“ ће носити одавде. Свештеници ће ићи редом о празницима да служе литургију. Оваки ред је учињен, може бити, стога, што су братија нерадо ла у самоћу, пли, можда, и стога, што се хтело да учини крај завадама и свађама које су служитељи старога манастира међу собом заподевали, ваљда од дуга времена.

Од свих поменутих калуђера само Павла Мишкозића, новога шареклисиарха, не познајемо изолиже. Њега Доситеј није ни затекао у Хопову; он се тек у јесен прошле године вратио из Русије, камо је био побегао, и стога је морао у почетку октобра одговарати за то пред конзисторијом. Историја његова путешествија са ђаконом Григоријем п монахом Симеоном, то је историја тумарања калуђерског, а тумарање је била врло обична страст калуђера ХУШ века. За његов живот у Кијеву могао је и Доситеј лако сазнати, стога пма за нас вредности да чујемо, шта је Павел исказао о овој авантири.“)

Разлог његова бежања из манастира познат нам је) А у Русију је отишао, како сам каже, „во јеже би латинскому дијалекту училеја“; његова два друга су хтела да се уче „малерству“. За њихов план нико није знао. Начинили су два лажна пасоша, један као

2) Из ових података рачунских се не види, каким се

вњиговодетвом служио намесник Софроније; рачун није баш јасан. =) Према пстражном записнику од о окт. Шта

5) Види напред стр. 58.

Књиге Матице Српеке 19 ни 20. 1