Dositej Obradović u Hopovu

етилен

пена

286 Доситеј Обрадовић у Хопову

их преелиша, нека прибележи. ко зна а ко не зна, п | нека му тај списак допесе. Пред њим ће онда на то- | | јатељ ту књижицу прочитати. (Ову је књижицу ме- ' ШИ ђутим Захарија Орфелин, канцелист митрополитов, | || изрезао па бакру,те се штампала под насловом „Ор- 1 || тодоксов омолоја“). Том приликом ће је пастојатељ моћи | | по 9 грошића м куџити код његова канцелисте За| Харије. !!) | Ова књижица!) је управо кратак извод из позпа-

тога катихисиса кијевског митрополита Петра Мо- ! гиле (+ 1647). Књижица је имала 24 стране најмањега | Фсрмата (120), па и тако танка п мала, она је задавала големе главобоље Шепадовићевим свештеницима || и калуђерима. Ништа тако живо не илуструје ппеку | равап ондашњега свештенства п калуђерства, опдаш| њег, могло би се рећи, јединог пнтелигентног сталежа | у народу, као бочење с ових дванаест листића, у | којима је било сложено богословље 11 писе. Ненадовић | је тражио да Ортодоксос сваки свештеник има и да

ГА га зна па изуст. „Без тих књига нико није могао | | постигнути свештенички чин“.15) Какав је био успех | мптрополитова настојавања и после, види се из цир-

| кулара архимандрита Вићентија од 28 септембра 1163

године, у којем долази и ова замерка у карактери| стичној стилизацији архимандритовој: „братија што | је кто научио от Ортодоксоса оно заборавили, а када почнут пстезивати, биће зноја!“

| и) Митрополит се бринуо да му калуђери дођу и до школеких и црквених књига. У циркулару од 8 апр. 1752 г. (Хоп. Цирк. Прот. бр. 28) извештава, да у школског иконама Јоана Матића „нових славенских церковних и школских књига јест: евангелија страстнаја, часослови, пеалтири, требници, | свјатци, граматике и проч. на продају обрјетајутеја“. Позива манастире и братију да их купују и да разгласе то по околним местима.

12) Цео наслов јој је „Ортодоксос омолоја сирбчђ православное исповђдане каволческа п апост. цркве восточнвеи (Новаковић, Библијографија бр. 9); друго издање је штампано у Млецима 174! (Нов. Библ. бр. 70).

15) Јов. Рајић, Историја Катихисма стр. 80.