Ekonomist
387
Žar u stvari nije jasno da armija i mornarica ne mogu sami. sebe da isplate po drž. budžetu, pošto su ciljevi i zadafci armiješasvim drugi. Ali šta bi mi naprimer rekli, da monopoli ne isplaćuju sami sebe, kada je sam cilj i zadatak monopola baš u tome da pribave Državi izvesna novčana sredstva? Isto se može reći 0 rashodima za eksploataciju raznih državnih preduzeća: država u
takvom slučaju samo zastupa privatnog preduzimača, misleći da.
će ona ispuniti tu eksploataciju bolje i korisnije za stanovništvo. Razume se, da pri toj eksploataciji država, isto kao i svako privatno lice, mora da vrši neke nabavke i rezerve maferijala, poitrebnih sa tu eksploataciju. Ali to još ne sačinjava državne materijalne rashode, pošto inače, za opstanak i potrebe same države kao takove, fi rashodi nikako nisu potrebni: rashodi za armiju potrebni su za državu, pošto ona bez istih ne može da opstane; ali, rashodi, naprimer, za nekakvo imanje, ili za nekakvu eksploataciju šume i 1. sl. nism nikako potrebni Državi, pošto ta preduzeća ne sačinjavaju saslavni faktor samog opstanka Države.
Pa šta više, čak i takve korisne ustanove po sve, kao naprimer železnice ili'pak rečni park, i ome nisu obavezni faktor državne uprave, pošto ta uprava može biti i privatna. Ako država uzima ta preduzeća u svoje ruke, onda ona mora vršili eksploalaciju istih na takav način, da bi to dalo više koristi za stano! vništvo, nego što bi je ono imalo od privatne eksploatacije. U protivnom to neće biti mera korisna po sve, već samo jedna vrsta državne samovolje.. =
Eto zašto se ti operacioni i eksploatacioni rashodi ni u kom slučaju ne mogu smatrati kao materijalni državni rashodi, pošto je njihova priroda polpuno privatna.
Ne treba zaboraviti da se državni budžet ne sastavlja (ако. isto kao privatni: ovde se me regulišn rashodi po prihodima, i, obratno, veličina poreze zavisi od veličine državnih rashoda. Ali dad je to već fako, onda je razumljivo, da se sastav i veličina. drž. rashoda imaju veoma marljivo da prouče i ocene, da se ne bi stanovnici opfterećivali suvišnim porezima. Nije to bez uzroka i razloga da je jedno od osnovnih i svelih prava narodnog predstavništva njegovo budžetsko pravo. U državnom budžetu ne mogu biti izlišni rashodi, pošto svakom drž. rashod odgovara Drž. porez. Pa ako drž. budžet dopušta operacione i eksploatacione rashode, onda samo kao prometne sume, koje svakako.
O ~