Ekonomist

199

своје претставнике у саветима дисциплинским, а у централној комисији унапређења. Пројект закона о чиновницима од !. јуна 1920. предвиђа у свакој грани савет административни састављен за једну трећину од претставника изабраних од самог особља.

У смислу административне децентрализације подношени су законски предлози и од стране самих влада у смислу неких од рефорама, о којима је овде реч. Ми ћемо овде споменути два предлога који су били поднети француском парламенту, у смислу финансиске аутономије или у смислу стварања административних савета са саветодавним гласом, без икаквих других истовремених реформама.

Финансиску аутономију пошта и телеграфа тражио је пројект закона, поднет парламенту 27. фебруара 1920., од министра рада и министра финансија. Ови министри су видели недостатке и тешкоће у данашњем финансирању ове гране, да његов чисто финансиски карактер не допушта да се поштаи телеграф слободно развију и буду рентабилна предузећа, и зато су предложили стварање једног фонда предвиђана, фонда амортизирања и т. д. у смислу финансиске аутономије. Један савет административни у пошти и телеграфу тражио је пројект поднет од комисије скупштине (Доњег Дома) 14. окт. 1920.)

То, што смо нашли у Француској, можемо наћи од прилике свуда, нарочито што се тиче учешћа стручних елемената, негде више и негде мање. Више на пр. у Енглеској, где, као што је то показано напред, министри имају једног сталног стручног саветодавца, и где су се чинили и по цену повреде традиционалних правила парламентарног система — у овој земљи најчистијих и најдужих његових традиција — да се увуку у владу стручни елементи, пословни људи. Иначе више у бирократској Пруској, и ту савршено разумљиво без нарочитог објашњавања. У овим земљама су умели да се користе стручним елементима у сасвим слободној форми као саветодавцима

1) Са гледишта наших реформатора првом пројекту се замера да је испустио из вида једну одлучну ствар: сталност и независност органа при раду (дакле шефа једног предузећа); другом пројекту пак налазе разноврсне мане, као на пр. то да је министру остављена велика улога у савету (у место дасе она да једном стручном органу); савет би имао да буде састављен из једног великог броја да би могао бити способан да ради, итд.