Ekonomist

231 ратом порушене пруге провизорно је оправљала војска, делом материјалом добијеним из плена. За ово време је било, истина само провизорло, оправљено 480 килом (на линијама Њевђелија Скопље Ниш и Скопље—Митроваца).

Од фебруара 1919. па до августа исте године оправљене су и пуштене у привремени саобраћај пруге у дужини преко 1000 км. (и то: Ниш— Београд, Ниш—Пирот, Сталаћ —Ужице, Лапово—Крагујевац, Плана—Смедерево, Забрежје — Ваљево, Лајковацп— Младеновац, Лајковац—Угриновци, Чачак — Гор. Милановац, Параћин—Зајечар и Књажевац—Неготин. Од августа 1919. па до краја 1924. г. била је извршена дефинитивна оправка у рату порушених и поквареннх пруга и замена старих или привремених мостова новима гвозђаним. Осим тога биле су реконструисане две пруге у новим крајевима (Суботица—Сента —Чока од 47 км., ради пролаза брзих возова, и уска пруга: Бос. Рача—Бијељина—Угљеник од 44 км. преправљена је од колосека 0.60 на колосек 0.76 за транспорт угља).

Упоредо са овим 'оправкама почето је било проширење и грађење нових станица, конструирање нових радионица и грађење нових пруга или довршење пре рата и у рату започетих пруга. Треба имати увек у виду, да Аустро-Угарска Монархија ни за какву цену није хтела да допусти везивање предратне Србије жељезничким саобраћајем ни са другим деловима Југо-Словена (Босанцима и Хрватима), осим линије Ниш— Београд и то због њеног интернационалног значаја, ви преко свих делова са Јадраном, ни са Егејским морем, ни са Црним преко Дунава и Ердеља.Такође нису имале директне везе међу собом и поједине гране српско-хрватско-словенског становништва у оквиру пређашње Аустро-Угарске, јер њена жељезничка политика приморавала је увек грађење жељезница у овим деловима у правцу Југ-Север, преко. Беча и Будимпеште. Већ турски рат 1912.—1913. г. везао је Србију преко Солуна са Егејским морем, а сада, после уједињења свих Југословена и доласка на Јадранску обалу, требало је грађење читавог низа пруга за узајамно везивање раније изолираних крајева и за излаз на Јадранско море, наравно у оквиру финансијске могућности државе, телико оштећене после шестогодишњих ратова. Од 1. јуна 1920. и до краја