Ekonomist

354

вањем сваке поједине буџетске партије, утврди: који се бупетски расходи и у којој мери могу смањити.

Остављајући за доцније ово детаљно проучавање буџет ми ћемо се данас позабавити једним основним питањем из овог проблема, јер нам изгледа да наша публика, па и меродавни фактори, немају. пошто тачан и јасан појам о овом питању.

Држава, као друштвени организам, има извесне "функције чије вршење изискује материјална (новчана) средства, која се данас добијају. највећим делом путем порезивања, Државне функције су врло разноврсне, но и при свој тој разноврсности, оне се дају свести на један од следећа четири задатка.

1) Брига за одбрану земље против напада споља;

2.) Брига за успостављање и одржавања правног пора.

3) Брига за подизање народног благостања и

4.) Брига за културно унапређење.

Споменућемо одмах, да је надлежност државеу Старом и Средњем Веку била много мања: она се ограничавала на функције из оне прве и делимично на функције из друге групе; шта се тиче функција из последње две групе, држава Старог и Средњег Век аније се о томе старала. Модерна држава проширила је своју надлежност и на задатке из друге две групе; али је и данас разлика између државне акције у једном и другом правцу врло велика, и та разлика, по нашем мишљењу, неће бити никад избрисана.

Ради питања које дискутујемо подре оно је да ту разлику подвучемо. а

Државне функције из прве и друге групе могу се квалификовати као облигатне доста прецизно обележене и пискључиве: држава несме занемаршти своју надлежност у погледу одбране с поља и одржавања правног поретка; она несме бригу по шоме осшавшиг привашној иницијативи.

Државне функције из треће и четврте групе могу се обележити као факулшатшивне, недовољно одређење, п нису искључиве, тј. држава може неку од тих функција вршити пили не вршити; њен делокруг рада на овом пољу може бити шири или ужи; приватна иницијатива може у свима овим питањима сарађиваши са државним органима.