Ekonomist

383

da bi bilo nemoguće uspostaviti jednu parobrodasku liniju recimo između Japana i svih dalmatinskih i istrarskih luka dočim je bilo lako uvesti liniju Trst-Japan. Premda je favoriziranje Trsta i Fiume išlo na izravrnnu našu štetu ipak je ta politika, ukoliko je na bivšu Monarhiju gledala kao na jednu privrednu celinu, bila skroz ispravna i jedina moguća, iako je nama iz nacionalnih interesa, koji su nam bili daleko preči od privrednih interesa Мопапије, to nastojanje bilo nepočudno i štetno.

Čitava naša obala leži na Jadranu pa je jasno da mi iz паvedenih razloga kao i iz mogućnosti razvitka samoga prometa možemo u najboljem slučaju imati samo jednu luku većega značaja a nikako nam neće uspjeti da na potezu Sušak—Bakar podignemo nekoliko luka koje Di imale jedan odgovarajući promet Time u interesu naše privrede i u interesi razvitka našeg pomorskog saobraćaja moramo biti na čistu, pa je sada pitanje koja Mika naše obale ima najbolje preduvjete da postane našom glavnom Inkom. Moderni tehnički uređaj jedne luke traži danas stotine milijona dinara pa već i iz tog razloga mi naročitu pažnju možemo posvetiti samo podizanju jedne' glavne luke. Nije naime lime rečeno da ne freba voditi računa i o drugim lukama, nu glavnu pažnju možemo posvetiti samo jednoj luci i sve poduzeti da iz nje napravimo jednu luku većega stila, u kojoj će pristajati parobrodi svih nacija i koja će podržavati izravne veze sa drugim glavnim lukama. Jedna trgovačka luka za narodnu privredu ima tek onda većeg značaja, ako iz te luke u kratkim ali ređovitim razmacima idu parobrodi za sve važnije luke, pa se lime Omogučuje izravan izvoz i manjih kvantiteta. Za velike partije koje će iznašati nekoliko stotina vagona (takozvana glomazna roba kao: drvo, ugljen, minerali) nije potrebito da postoje izravne linije, budući da za tako velike kvantitete bolje komvenira ako se unajmi jedan poseban parobrod, Nu pošto se izvoz uvjek ne kreće u velikim kvantitetima, potrebno je da postoji mogućnost izravnog izvoza manjih i najmanjih kvantiteta, a to je moguće jedino onda ако iz domaćih luka postoje izravne redovite linije. A izravne redovite linije moguće je imati tek onda ako na toj liniji ima dovoljno prometa, a ovaj je opet jedino onda moguć ako se Čitav promet jedne manje i slabo razvijene zemlje, kao što je to slučaj kod nas, Копсепшта па једпотше тјезц.