Ekonomist

471

Премије и субвенције постоје данас у свима државама, али не свуда у истој мери (износу). Тако на пр. у Енглеској, где су оне прво заведене као замена за пловидбени протекционизам, премије су постепено укидане, тако да сада овде имамо готово само субвенције; друге државе, а нарочито Француска и Италија, служе се подједнако и у јакој мери и. једним и другим начином потпомагања. У француском буџету за 1906 годину налазимо предвиђене суме за потпомагање марине у износу од 26,900.000 на име премија, а 36,000.000 фр. на име субвенција.

Субвенционирање и премирање представља, да се тако изразимо, модеран начин потпомагања бродарства, али би било врло неопрезно тврдити, да ће они бити и завршна фаза у развитку овога питања. Искуство које се имало до сада говорило би у прилог тезе, да ће промене и потребе у приликама, које могу у току времена наступити, изазвати и одговарајуће потребе у начину потпомагања.

Као доказ за могућност нових промена навешћемо само једну чињеницу, која би се могла квалификовати као пред знак нове политике у овом питању. Пре рата учињен је у Немачкој покушај, — који је узгред буди речено дао задовољавајуће резултате — да се бродарство потпомаже путем жељезничких рефакција: у кумулативним тарифама (једноставан превозни став за транспорт извршен жељезницом и бродом) фаворизиран је бродарски саобраћај на појединим линијама помоћу сниженог транспортног става на жељезницама. Да ли ће се у овом правцу ићи и даље, и да ли ће овај начин потпомагања моћи да замени премије и субвенције, то је питање на које ће нам можда скора будућност дати одговор.

На завршетку неколико речи о потпомагању бродарства у нашој држави,

Предратна Краљевина Србија имала је само речно бродарство, и ово је потпомагано путем т.зв. гарантне дивиденде: "Српском Бродарском Друштву Држава је гарантовала 6"/, на уложени капитал. Поморског бродарства није било, те није могло бити неке политике у потпомагању морске пловидбе.

После рата прилике су се измениле. Наша Држава има