Ekonomist

400

Наша финансиска администрација тврдоглаво наставља да пред Народну Скупштину излази само са „Завршним Рачуном“ до: пуњеним „Рачуном Обртног Капитала“ „Рачуном Изравнања“ и извесним статистичким финансиским подацима. Муком се ћути о фондовима и „свима финансиским операпијама чињеним и извршеним у дотичној години“. Питање државних дугова, фундираних и летећих, стална је загонетка за јавност. А на основу свега тога доносе се реални буџетски предлози.

Још неколико примедаба.

1) Тачност, педантна тачност, бар формална треба да буде основна врлина не само у приватној но и у државној привреди. Техничке рачунске грешке скандал су за свако књиговодство. У таблици на ст. ЈХ, а у рубрици „укинути кредити“ збир издати 70,544691 а не 66,544.691. Тешко је рећи да ли је грешка у сабирању или у навођењу сабирања.

9) Закон о државном рачуноводству или намерно или из нехата и незнања не поштује се.

3) Терминологија остаје хаотична — O чему изгледа узалудно је и да се говори.

4) Статистички подаци у целом културном свету се обрађују и износе систематски и једнообразно (доследно истородне појаве увек се на исти начин приказују јавности) — и то све ради прегледности и омогућавања да се лакше чине опаске и доносе закључци. Од троделних буџета овог буџетског пери“ ода први је приказан на један а друга два на други начин.

5) На појму „вирман“ и на вирманисању треба се бар један моменат, ма и у овој хроници, задржати. Појам и термин вирмана је нејасан нашој финансиској администрацији. Вирманисање није формална, рачунска операција већ је финансиска, материјална операција. У завршном рачуну не схвата се ова разлика. Партија 57 „за увођење у живот Закона о чиновницима“ као и партија 2218 „кредит за недовољно предвиђене расходе“ немају у специјализацији буџета (кредита) исти зна. чај и улогу као маса осталих кредита који су намењени по јединим моментима, изрично обележеним, у подмирењу државних потреба преко појединих опет ближе одређених административних органа. Ова два кредита одређени су за већи број органа (за све) и служе им као заједнички, на супрот осталим посебним кредитима. Они су предвиђени да се ови посебни кредити допуне у колико се при реализовању покаже да су у недовољном износу предвиђени, Између њих и по себних кредита нема вирманисања — то је само просто допу“ њавање. Вирманисање је пренос кредита намењеног једној служби на другу службу. А овде тога преноса нема. Наша Министарства пате од вирманисања, али то вирманисање не треба на овај начин чинити црњим — оно је и иначе сувише црно.

Код већине Министарстава вирманисања су чињена између партија која предвиђају редовне личне издатке (редовне чи-