Filatelista
- _ Страна 108 E
27 марта 1946 године објављен је проглас Централног Већа Народне омладине Јупославије, које. је, изражавајући жељу целокупне омлалине Југославшје, примило у име омладине обавезу да се добровољ-
ном омладинском радном снагом у року од шест месеци изгради пруга Брчко-Бановићи, дуга 92 километра,“ која везује богате Бановићке руднике са главном саобраћајницом наше земље Београд-Загреб. Значај изпрадње ове пруге огроман је У много погледа, јер се тешко може замислити пун размах наше црне металургије без пруга нормалног колосека, без непосредних веза са богатим налазиштима руднога блага наше земље. Темељ индустријализације наше земље је у првом реду тешка индустрија, коју ми нисмо имали у бившој Југославији, али коју ћемо изградити у току ове и следеће петољетке; изградићемо је, јер ће рудним благом, нарочито жељезом и угљем 60гата Босна, дати Југославији, њеним високим пећима, ливницама, челичанама, ваљаоницама и фабрикама машина потребне спровине. |
Изградња пруге почела је 1 маја 1946
године великим митингом који је одржан У Брчком, када је ударен први пијук у трасу омладинске пруге и упућено писмо Маршалу Титу у коме се омладина обавезала да ће пругу изградити у предвиђеном року до 99 новембра 1946 године, т, Ј. до Дана Републике.
Међутим, захваљујући херојским подвизима и радном елану наше омладине, пруга је била изграђена 29 дана пре предвиђеног рока и пуштена у саобраћај 7 новембра 1946 године на дан Велике Октобарске Социјалистичке Револуције.
Пругу је градило 62.268 чланова Народне омладине Југославије у три смене и то: 50.841 мушких и 11.927 женских прадитеља, од тога: 19445 радника, 26.229 сељака, 12.260 ђака и 4.334 интелектуалца, а по националности: 28.050 (Срба, 14.386 Хрвата, 6100 Словенаца, 3486 Македонаца, 1476 Црногораца, 1016 Шиптара, као и 4831 Муслимана и 2566 осталих,
На изградњи пруге радило је осам иностраних бригада са 1764 прадитеља.
Величина и обимност радова извелених приликом грађења пруге може се најОоље видети из следећих података:
У току изграшње пруге ископано је 1,361.000. кубних метара земље нп 134.460 м“ камена. У. 291 набипа набијено је 1,110.000 мЗ земље, прокопан је 161 усек, а саграђена су 99 моста У укупној дужини од 445 метара п 200 пропуста.
На радовима је утрошено 5,123.347 килограма цемента, а направљено је 27.507 МУ бетона. На прузи је постављено 88.500 метара отвореног колосека п 11.500 метара станичних колосека. Постављено је 2100 телефонских стубова и утрошено 14.344 килограма жице.
На прузи су изграђена три тунела у укупној дужини 667,74 метара. Најдужи тунел на прузи, тунел Мајевица, дугачак је 394,74 метара; саграђен је за 120 дана, а пробијен је 40 дана пре предвиђеног рока.
Дуж пруге изграђено је 117 зграда и на њима је утрошено 1,062625 килопрама креча, 870.172 комада црепа, 2,959.554 килограма цемента и 10.507 м“ шљунка и направљено 10.840 м“ бетона.
За изградњу пруге дато је преко 2,235.000 радних дана омладинаца и 94.195 радних дана квалификованих радника.
Пруга је била истовремено и рајцна школа наше омладине. Од омладинаца градитеља стваран је на прузи стручан кадар, тако да је поред осталог оспособљено: за зидаре 1500 'омладинаца, за стручне минере 440, за возаче булдожера 62, за геометре техничаре 275, за механичаре и шофере 69 омладинаца, итд.
Културно-просветни рад међу омладином на прузи био је необично жив и плодан, На прузи је издато 1875 зидних новина, радило је 3177 читалачких група са 60.365 учесника, које ау одржале 44.153 састанака. Библиотеке по бригадама имале су 80.694 књига, а одржано је 1650 политичко васпитних предавања, 950 популарно научних и 908 стручних предавања. Организована су 304 хора и 142
~