Filatelista

Реци па фина = ==

верти, а у ствари нису никада поштом транспортована. Цумштајн за 1951 годину нотира ове марке са 16 фр. Ова цена одговара у том случају, ако се ради о половљењима без пријемног жига, али целине које су стварно ишле поштом и носе жиг пријемне поште, вреде знатно више.

ВЈЕКОСЛАВ ТРБАРИЋ

Према Крихелдорфовом приручнику број тих провизорних марака, односно целина са тим маркама, које су стварно поштански биле употребљене, једва. прелави 300 комада. Према томе ради се о једном ванредно скупоценом издању, — наравно, ако су исправни жигови одашиљања и пријема.

Ријељ оће. б сабивању вшисана склафа

ма ша 32

(Ове године навршава се тридесет година од појаве првих машина за обележавање плаћене поштарине за поштанске пошиљка т.зв. машине за франкирање. Ова Машина има клише за машински жиг (поштански жиг), за име (назив) власника машине и за поштарину. Поред имена може бити парола или реклама.

Сврха машине за франкирање је да се уштеди у времену особљу, а према томе и У новцу, јер се може водити тачна контрола над радом машине, а избећи неки споредни послови,

Филателисти добро знају да је давно прије појаве поштанских марака било У употреби и поштанских жигова и ознака за означавање да је за дотичну пошиљку поштарина, наплаћена. Али, ови поштански жигови нису били оно, — што су сада жигови машине за франкирање, обзиром на облик, израду, начин употребе, контролу и слично, премда им је сврха иста, — потврда о плаћеној поштарини.

Први пут су се појавили житови 84 франкирање прије тридесет година у Америци, а после тога и у Европи. Поштанске управе културних и напредних држава, У жељи да помогну привредном, индустриском и трговачком пословном свјету, брзо иза појаве машина за франкирање, уводиле су ову практичну и корисну новост.

Тадашње наше Министарство пошта и телеграфа морало је ррасписима упозора~

ње =

вати наше поште о уласку писама из иностранства без поштанских марака, али са специјалним жигом отисканим машином за франкирање кореспонденције. У смислу члана 13 тадашње међународне по-

штанске конвенције и члана МТ. параграфа 1 п 2 Правилника о извршењу те конвенције, пошиљке које су провиђене отисцима ових машина, сматрају се као да је за њих плаћена поштарина и не могу се оптерећивати накнадним таксама, ако отисак машине показује таксу, која је дог вољна према природи и тежини пошиљке,

Код нас се машина за франкирање по» штанских пошиљака појавила тек 1929 го» дине, дакле нешто прије пуних 20 година, Према ријешењу тадашњег Министарству, пошта и телеграфа бр. 3.141/28 одобрена је „машина за франковање поштанских пошиљака“ у бившој Југославији. У првој деценији употребљавана су само три модела, према, њиховој творничкој изради и величини. Највећи је модел „А“, који на једанпут може франкирати до суме 99.99, затим модел „Б“, који на једанпут франктра до суме 9.99, док је трећи модел „Д“ компликован, па може функционисати и као први и као други модел.

Машине се пуштају у погон руком или електричном енергијом.

Сви ови модели ставе се у погон кад св у машину стави франко карта. Ова се франко карта купује на пошти по цијени

143