Filatelista

Издвојио бих још неке грешке које су вредне вашег сакупљања. То су "абклач"

код бр. 1, 5, 6. 7 и Ша; као и обрнути претисак код бр. 6 и 9. наводим и два изузетна специјалитета од којих први у већем делу тиража у пољу (81) претисак "Република Српска" уздигнут ближе цифри "100" код бр. 6, и други, нажалост само у 58 комада (2), у пољу (83) претисак речи "Република" обрнут код бр. 7.

На тржишту филателије појавиле су се и многе друге грешке у претисцима на-

стале из забаве и играрије претискивача које се слободно могу сматрати макулатуром и безвредне су за озбиљније филателистичке збирке. Нажалост, овакви претисци најпре допру по високим ценама до сакупљача.

Не треба изоставити свакако и грешке које су постојале код основних непрети-

снутих марака, а те основне грешке можете и сами уловити. Срећно.

Др Ненад Билбија, Београд

РЕДОВНА ИЗДАЊА МАРАКА ЈУГОСЛАВИЈЕ период од 1944. до 1994. године (наставак из претходног броја)

Марке Првог периода

Током Првог периода издато је укупно 36 марака са 23 различита мотива. Њихова општа обележја могу се дефинисати следећим:

Г.

Све марке штампане су офсет техником

Зупчање је чешљасто различитих величина: 13 1/4, 13 1/4:12 1/2 односно 12 1/2:13 174, 12 1/4:13 3/4, при чему се ово последње налази само код вредности од 100 д. Има вредности у сва три зупчања (к.бр.2063) као и вредности у само једном од наведених;

Различити формати марака: марке "малог" формата - 23Х26 односно 2623 тт, и марке "великог" формата - 37Х30 тт. Међу маркама малог формата издваја се марка од 100 д. (к.бр-2068) чији је формат 23,5Х22,5 пат;

Ликовну обраду крепрали су различити аутори. На маргинама испод слике код свих вредности, осим код вредности од 93 д, у левом делу назачено је име аутора ликовног решења. Код неких вредности, у десном делу пише и име аутора реза или назив штампарије. На две вредности (60 и 100 д) уз име аутора ликовне обраде (леви угао) и аутора реза (десни угао) у средини је означен скраћени пазив штампарије;

Све марке малог формата биле су у продаји у шалтерским табацима од 100 комада. Марке великог формата биле су у продаји у шалтерским табацима од 25 комада (2000 д), 50 комада (10000 д, 50000 д, 100000 д) или 25 и 50 комада (20000 );