Filatelista

ИЗ ФИЛАТЕЛИСТИЧКИХ КЊИГА, ЧАСОПИСА, АУКЦИЈСКИХ КАТАЛОГ А, НОВИНА

[У]

Самолепљиве марке

(скраћен извод из чланка у Тле Меру Уоге Титез-а од 18. 1Х 1997.)

Познато је да се у земљама са тропском климом где је велики проценат влаге у ваздуху не може одржати сув лепак на полеђини марке. Обрнуто, ако у другим условима хоћете залепити марку морате је наквасити (лизати).

Решење је потражено у "самолепљивим маркама" још пре неколико деценија. Први покушаји су били неуспешни. Нови лепак је после извесног времена пробијао на лице и "појео" боју марака а и лепио је странице албума.

Америчка пошта, подстакнута захтевима америчких војника у Персијском заливском рату, обновила је предходни покушај али у новој технологији. Покушај је толико успео да су сада примедбе биле поштанској служби зашто довољно и брзо не испоручује самолепљиве марке које се лакше, брже и на хигијенскији начин употребљавају. Филателисти су добили нов начин одвајања марака (без перфорације где практично нису могућа оштећења ивица марака).

Сада су филателисти и остали корисници били задовољни али су еколози и рециклери тврдили да лепак на самолепљивим маркама, зато што није растворљив у води, праве оштећења и рупе у рециклираном папиру. Овај проблем се још увек истражује и тестира.

Гумиране марке су и даље у паралелној употреби, а потражњу "самолепљивих марака" у САД најбоље илуструју следећи графикони:

:Percentage of stamps in

Number of self- Н

adhesive elf-adhesive format

stamps issued

in billions | 2.8 ia: :

[Етан] |

1994: 1995 1996 1997 1994 {995 1996 1997

Број издатих самолепљивих Проценат штампаних марака у милијардама самолепљивих марака