Filatelista

Nepravilnosti (greške) na poštanskim markama 45

NEPRAVILNOSTI (GREŠKE) NA POŠTANSKIM MARKAMA

Aleksandar Brusin

(nastavak iz broja 242)

C-gumiranje

Gumiranje dopunjuje celovitost poštanske marke; vrši se pre štampanja, vrlo retko posle (delimičan tiraž naših redovih maraka za vazdušnu poštu ız 1947. godine), alı uvek pre perforacije. Lepak Je materija koja se nanosi na poledjini marke kako bi se nalepile na poštanske pošiljke. Proces kojim se ovo obavlja, naziva se gumiranje. Kod prvih maraka to se obavljalo ručno, a danas mašinskim putem u nizu tehnoloških postupaka. Poreklo lepka bilo je različito (životinjsko, biljno, gumiarabika)!!. Danas je to sintetizovana materija obično bela (bezbojna), žućkastožuta ı prozirna. Postoje različite vrste gume: sjajna, polusjajna, bez sjaja, mat zvana “tropska”. Nanosi na marci mopu biti različiti. Nekada se to radilo četkama, a danas specijalnim valjcima u posebnim komorama; nanosi gume mogu ostaviti tragove u vodoravnom ili vertikalnom pravcu, što ima značaja pri proučavanju nepravilnosti kod maraka. Kao kod papira, ona je prugasta, rebrasta ı sl. Ovakve vrste gumiranja ne predstavljaju posebna izdanja osim ako to propisom nije drugačije doneseno od nadležnog Ministarstva pošta ili Uprave u čIJoJ Je to nadležnosti. Posebno su te marke obeležene u #katalozima, cenjenije su, vrednost im je nekada veća. Švajcarske marke redovnog

izdanjas; Z-173z/175z, Z-232y/34y, Z236y/38y; veliki deo prigodnih maraka МетаскКе (1 Кајћа)!2: (М-572, 529), 39, 641, 659. U našem materijalu nalazimo takva gumiranja, posebno onih za frankiranje s motivima “turizam”, štampane u ofsetu J-1728, 1544 (oba zupčanja (1228, 1729) oba zupčanja (1764, 1766, 1767. Kod ovih nalazimo iste motive istih boja 1 vrednosti, ali različitih po tipu ı načinu gumiranja, pa takođe predstavljaju različitosti, ali ne ı kao posebna izdanja. Dešava se slučajno ıli namerno da se gumiranje obavi s lica marke. | ova nepravilnost nije tako retka ıli se marka gumira s obe strane: kod naših maraka susrećemo ih češće kod “turističkih motiva” u ofset štampi ı franko maraka “«poštanskih motiva”: J-1765 (kredast papir), 1865, 1764 (kredast papir).

D-boje

Bitan elemenat ı sastavni deo koji dopunjuje ı daje lepotu izgledu jednoj marci Je boja. Od njenog izbora, mešanja ı toniranja, dobija se utisak celine pri izboru poštanske marke. Ona se uskladjuje sa vrstom ı kvalitetom papira. Danas se u te svrhe koriste najvećim delom именске боје, postojane ı otporne na brojne fizičkohemijske uticaje jer im se dodaju zbog otpornosti različiti učvršćivači. Prave se