Glasnik Skopskog naučnog društva
328 Гласник Скопског Научно Друштва
расположио: да се сва у току претходних 30 година продана војничка добра имају вратити у том случају ако пређашњим поседницима истих добара није преостао толики комплекс, да би поседник приликом новог новачења могао удовољити војној служби. Наследници Романа Лекапена у 10. и почетку 11. столећа допунили су аграрно законодавство свог претходника. Простагма Михаила Палеолога садржи нарочиту одредбу, која забрањује повећавање једног војничког добра на рачун другог, које привремено нема поседника. Постојао јен посебан чиновник (=о076) с функцијом, да води сталну евиденцију о војничким добрима. (Он је имао да мотри да се комплекс војничког добра не повећа преко његове законите површине, која одговара вредности 4 фунте злата; овај чиновник имао је право да одмах предузме редукцију повећане површине таквог добра.
Међу високим официрима спомињу се 6 џгуас боџ сто, врховни командант сувоземних трупа и хоотострдлор, командант лаке коњице. У доба мира постојао је само један протостратор, а у случајевима рата на више бојишта постављано је више протостратора. Велики доместик и протостратор имали су поред својих војничких функција и одређене дужности и права у царском двору.
разним поглављима ШНејзепђего-ова дела налазимо низ бележака и примедаба, које се односе на црквену политику, организацију пркве и поједине црквене обреде.
вде у првом реду долазе у обзир црквенополитички преговори који су за владе цара Михаила УШ. Палеолога вођени између Рима и Цариграда у еврху успоставе црквеног јединства и који су се успешно свршили на црквеном сабору у Лиону 1274. год. Већ је раније, у вези са приказом акламација цару и патријарху, приказан узрок нерасположења грчких маса против комеморације римског папе на богослужењима. На основу песама савременог песника Мануела Холобола, који је играо видну улогу у политичком и друштвеном животу тог времена, Нејзепђето приказује, како је цар Михаил УШ,. хтео спровести црквену унију на синоду, одржаном у Цариграду 1273. Већина високог клира била се поклонила царском диктату, али Холобол је имао одважност да отворено устане против царевих унионистичких намера. Нејзепђего, у вези с приказом ових унионистичких покушаја, лепо истиче, како римска курија тежи да идеју светске империје оствари у духовној форми путем уније са грчким народом и грчком црквом.
исац не даје опћенит приказ организације православне цркве у Византији у доба Палеолога него, говори само о појединим вишим црквеним функционарима. (Од црквених богослужења и обреда писац спомиње само оне, који су се вршили у вези са дворским свечаностима о великим празницима Божића, Богојављења и Лазареве Суботе.
Не мање занимљиве су белешке Нејзепђего-а о персоналу царског двора, о дворској етикети и о разним обичајима дворског живота.
(Сав дворски персонал груписан је у одређене рангкласе; за ове је пак постојао дворски церемонијал, који у појединостима регулише њихов положај на двору, њихове функције као и њихов узајамни службени однос. Дворски персонал има своју униформу, а високи дворски достојанственици носе од времена цара Андроника [. сребрне штапове.
Врло утицајна личност на двору у доба Палеолога јесте дворски исповедник. Пре Палеолога исповедник није играо никакву важнију улогу нити у животу појединих особа нити у самом друштву. (Са доласком династије Палеолога настаје уопће велика промена на двору и у дворском животу; дворски живот губи живост, слободу и еластичност ранијих времена, описаних у делу Константина Порфирогенита Пе сегетопнз ашае Вухапшпае, те добија посве укочену форму, која је позније у 16. веку владала на шпанском двору, где се развио строги шпански дворски церемонијал.
На царском двору Палеолога постојала је још и церемонија прања ногу на Велики Четвртак, која се још и данас врши на шпанском католичком двору. У Цариграду јавља се ова церемонија тек у позније доба.