Godišnjica Nikole Čupića

26 ДВА ДАНА У СКОПЉУ

има и по другим местима, и њих веома цени побожан и сујеверан свет. Бог зна ко у средњем веку, докле је писменост била јача, саставио је те зборнике, и они су се после као ретка књига, преписивали с колена на колено.

Поп-Јован је писао минејски, старински, као штампаним курсивним словима, покрупним, словенскога типа. И то је једна традиција старине Негде сам раније имао прилике да видим један његов запис тако писан. Тако су писане његовом руком црквене књиге којима се он служио, и тако исто и автобиографија. У автобиографији ће бити података о ширењу бугаризма у Скопљу и о борбама које су га пратиле; по том о другим предметима из његова бурног живота. Автобиографија није довршена. Тома Бурковић увераваше да је он зна целу из причања покојнога му оца. Замолио сам га да тај посао оца свога марљиво доврши и да гледа да се питампа у Београду. Поп Јован је писао скопљанским говором, и види се како је често употребљавао јоту, старајући се у простоти својој да им он пише онако како је обичај у књижевности српској. Како је јак утицај књижевности на све синове народа, у толико већи у колико у њима силније бије жпви покрет национализма! А национализам су српски на овим странама дизали са свим другојачији покретачи него по другим српским покрајинама.

МТ.

Српске школе по Македонији. Бугарски и грчки отпор њиховом подизању. Дволично држање и по том оставка митрополита Пајсија. Митрополит Методије и концесије Србима. Српска гимназија у Скопљу.

Из Светог Спаса отишли смо у Дечански Метох.

С тим метохом свезано је велико питање о новом подизању српских школа у Скопљу.

Познато је да су п Скопље и Ћустендил и Кратово с целим скопским санџаком припадали Пећској Патријаршији и да се у целом том крају држала српска, традиција, писменост и школа од краја ХИ, па до