Godišnjica Nikole Čupića
Неколике примедбе уз срп. Бадњи дан и Божић – 285-
тотем: то је „полаженик“ — свиња о Светом Игњату, и во на сам дан Божића (обоје се уводе у кућу: свиња се у кући нахрани, а волу се да колач на рог!). Међутим, и свиња и во су божанске животиње — старински тотеми.
НАПОМЕНЕ
1) Хлеб и кољиво (кувано жито), на крају крајева, исто је: кољиве је можда старија форма хлеба, упор. С. Тројановић, Старинска српска јела и пића, Београд, 1896, стр. 66 идд
2) Упор. Негтапп Џзепег, Паз Мећпастзјез|2 Вопп, 1911 (цитат по 5 сеје, Кећатоп !п Сезетећје ипа бевгепмагћ, Тибтгеп, 1913, У 1857, и Јоћаплез СгНскеп, Пег Апцзоапо Фез опесћазсћ-гтопизсћеп Нејдепшт5, Нејдеђега, 1920, стр 323.
5) О новој години као празнику може бити речи још код (СумероАкађана и) Вавилоњана. Код Римљана то најпре није био празник, већ само почетак године, односно дан ступања у дужност највиших магистрата.
4) За бадњак упор. Ргахег, бо!деп Вошећа, Х стр. 206 идд, Маппћата! (-Непзесћкећ), Ма1д- ипа Еејакиг2, Вегип, 1904, 1 244 идд.
5) За врачање и прорицање о Божићу и Новој Години упор. Матгт Миззоп, 5шфеп 2хшг Могвезсћесћје дез Мећпасћев с з5(е5в, Агсћу Ниг Кешолопзу/155. 19 (191 ), стр 68 идд, 166 идд
6) за прошење упор. МИззоп, 1. с., стр. 112 ид
т) Овакав хшонични карактер имала јг Каријатидска Артемига; карактер Артемиде као богиње плодности, како то хоће Нилсон н. н. м., може бити само секундаран |
8) Под прагом се, изгледа, првобитно сахрањивало, в. зећгадег, 5. у. Епедћођ, 5 1. Због тога се млада преноси преко прага, или га прескаче (као што је случај код нас!ћђ) — Ораси о свадби тумачили су се, још у старом веку, друкчије: тумачило се да младожења баца орахе деци, у знак да је он, ступањем у брак, дефинитивно прекинуо с д“чјим иг' ама (упор. нпр Регшсе, у Сегске-Могдеп, Епмебипа !п Фе Анелшту1ззепзећан, Гетрдео ипа Вегћп, 1910, П, 56); али после свега тога што јг говорено о хтоничном карактеру ораха, ја мислим да је моје објашњење највероватније. Не треба заборавити да се ораси бацају пред фаталним прагом, под којим је пуно демона !
9) Што се при бацању ораха прави крст, то може бити идеја секундарна, хришћанска (нарочито зато што се том приликом збиља „крсти“: „у име Оца“ итд), и не стоји са култом мртвих ни у каквој вези. Првобитно бацање могло је бити с десна у лево, дакле наопако, као што се то обично ради у култу мртвих, упор нпр Грбић, 255: „једна од жена (на даћи, кад се врате с погребај кади три пута унаоколо софру, и то увек с десна у лево“. . „За тим се пуна чаша и свећа даје другом с леве стране“..., Милосављ.свић, 248, 25% и др Упор и стихове у песми „Женидба Милића барјактара“ (Вук, Песме Ш, 78, 246 идд): ... Док до-