Istočnik
Бр. 3
ИСТОЧНИК
Стр 61
У мјешовитом браку травославпог иарохијанипа роди жена неиравославна мушко дијете; ако се дијете крсти у аравославној цркви, мора ли православни свештеник очитати молитве иородиљи? Ако је у таквом браку породиља Хришћанка неправославне вјероисповијрсти, то по једнодушној жељи обију странака (мужа и жене), мора свештеник очитати молитве породиљи, тим прије, што је код нас и на литургији дозвољено споменути Хришћанииа, који је примио кршшење живих, био он православни или не био (Правосл. Испов^ћд. П. Мо гилб 1, 92.). У противном случају када породиља не жели то, не смије се силити, да ради против свог религиозног увјерења, а свештеник ће — без тих молитава — свршити одмах „знаменовање", па редом све друго. Породиљи која не исповиједа вјеру хришћанску, не треба читати молитве. Треба ли очитати молишве жени кад роди незаконишо дијете? Свака породиља треба духовне помоћи, треба милосрђа божјега, па је очекивати од свештеника, да ће, не гледећ на њезин предживот, по дужности својој и по оној: „т^не прУдсте, т8н« поддваете", и у оваквим приликама радо учинити евоје. Треба ли очимати молитве машери находчеша ? Дужност је свештеника да разгледа нађено дијете, и колико је могуће, да испита вријеме норођаја, па кад се нзнађе да није минуло 40 дана по порођају, треба непозватој породиљи очитати молитве, разумије се, или пред вратима храма или у соби свештениковој. На мјесту, гдје треба, реци овако: „(га'<и г к и ракб ткон>, родикш8|« ш отроча, исц-кли" . . . . и т. д. Смије ли свешшеник породиљу разријешиши од иоста? На ово питање доносимо канонички одговор св. Тимоши]а Александријског: „Посш је иронађен, да се тијело наше смири. Када је дакле тијело у смирењу и нелм&и, треба да узимље и јела и %ш(м, колико хоИе и може да иоднесе ." Но да не би когод криво тумачио горње ријечи, нека отвори номоканон при вел. требнику, па ће тамо наћи ово: „Рождшад е г к к{лик8к> седлшцЗ: гаст г к ,иа'сло, н кшо пи'т г к, по и <м8 пракилВ стагш ТГ /Иовеа" (65). Одрјешење дакле има се разумјети у смислу ,,раз= р -кшжТд К с ^ оадјнЈа " по уставу тим прије, што се овдје под „лислолгк" не мисли мрсно масло него „елен". Према томе, ако буде свештеник кадгод принуђен да породиљу, на молбу њезину, у посно вријеме одријеши од поста, треба да то учини врло сиотрено, и само у случају пријеке потребе, јер ако она и сагријеши у нужди, даће јој се при• • • лика да то окаје на исповиједн.
у / <