Jovan Amos Komenski

с =

УГЛЕДНА. ШКОЛА КОМЕНСКОГА У ШАРОШ-ПОТОКУ

Начела, по којима је овај седмероструки поредак удешен, иста су она, на којима се оснива и сва његова «Наука о настави». : 2

Као особину наставног механизма ваља истаћи то, што за, сваки разред пансофске школе постоји само један једини уџбеник. коме морају да се потпуно потчине и учитељ и ученик, тако да је све друго сувишно, пошто се у њему може наћи све што је потребно.)

Упбеници за нижа три разреда јесу: Мези ши, Јапца, „Ајеиша, у којима се свугде истиче више Филолошки карактер.

Први треба да положи темељ целокупном језику (бо таз Ппепае шпдатепфа) ; други треба да доврши просту и природну грађевину свега језика, а трећи нека згради језика даде украси снагу. Поступак код првога, треба да буде аналитичан, кад друтога синтетичан а код трећега синкритичан“).

Осим тога сваки уџбеник треба да има тројаку поделу:

1. Грађу: речник; |

Пе Форму : граматику ; [ говорни део

Ш. Спајање обојега: текст | стварни део

Као меродавна гледишта код ове дидактичне степенице нека увек служи:

|. Бано — мишљење — разум (очигледност)

|. Отабно — говорење — говор (језик)

3. Оретано — рад — рука.

При свој начелној тежњи Коменскога, да поред рези у једнакој важности одржи и ствари и да поред латинског језика негује и матерњи, оп се опет при уређивању угледне школе у Потоку није могао са свим да ослободи од искђучног неговања латинског језика. За гледиште, које се тада на спрам овога, језика заузимало, интересантно је навести разговор, који је са= чињавао почетак у Мези:

|. Дођи амо дечко!

9. Ја ћу се с тобом разговарати о врло важном предмету.

3. Говори. Ја ћу слушати.

4. Желиш ли бити мудар: 5. Шта то значи, бити мудар!

1) реше., оде, 49.

7) ре герегфа ад Амфогев Јабцов Јегтепдов еј тбецсепаов Бгем; се алпоепа, мта, Зећоја |гс]азајв. Ор. оши,, 11, 114—7134.