Jovan Amos Komenski
с =
УГЛЕДНА. ШКОЛА КОМЕНСКОГА У ШАРОШ-ПОТОКУ
Начела, по којима је овај седмероструки поредак удешен, иста су она, на којима се оснива и сва његова «Наука о настави». : 2
Као особину наставног механизма ваља истаћи то, што за, сваки разред пансофске школе постоји само један једини уџбеник. коме морају да се потпуно потчине и учитељ и ученик, тако да је све друго сувишно, пошто се у њему може наћи све што је потребно.)
Упбеници за нижа три разреда јесу: Мези ши, Јапца, „Ајеиша, у којима се свугде истиче више Филолошки карактер.
Први треба да положи темељ целокупном језику (бо таз Ппепае шпдатепфа) ; други треба да доврши просту и природну грађевину свега језика, а трећи нека згради језика даде украси снагу. Поступак код првога, треба да буде аналитичан, кад друтога синтетичан а код трећега синкритичан“).
Осим тога сваки уџбеник треба да има тројаку поделу:
1. Грађу: речник; |
Пе Форму : граматику ; [ говорни део
Ш. Спајање обојега: текст | стварни део
Као меродавна гледишта код ове дидактичне степенице нека увек служи:
|. Бано — мишљење — разум (очигледност)
|. Отабно — говорење — говор (језик)
3. Оретано — рад — рука.
При свој начелној тежњи Коменскога, да поред рези у једнакој важности одржи и ствари и да поред латинског језика негује и матерњи, оп се опет при уређивању угледне школе у Потоку није могао са свим да ослободи од искђучног неговања латинског језика. За гледиште, које се тада на спрам овога, језика заузимало, интересантно је навести разговор, који је са= чињавао почетак у Мези:
|. Дођи амо дечко!
9. Ја ћу се с тобом разговарати о врло важном предмету.
3. Говори. Ја ћу слушати.
4. Желиш ли бити мудар: 5. Шта то значи, бити мудар!
1) реше., оде, 49.
7) ре герегфа ад Амфогев Јабцов Јегтепдов еј тбецсепаов Бгем; се алпоепа, мта, Зећоја |гс]азајв. Ор. оши,, 11, 114—7134.