Jovan Amos Komenski

Ј| ; | |

сл со

УГЛЕДЕеА. ШКОЛА. КОМЕНСКОГА У ШАРОШ-ПОТОКУ

Свака разредна соба снабдевена је згодним натписом). Дуварови собе покривепи су сликама, које се односе на главни задатак разреда. Према своме значају за људско опредељење имају студије свој ред (ранг)). Студије првога реда таке су, што се односе на знање, наравственост и побожност, дакле философија. богословија, језици; студије другог реда јесу помоћне науке, у које Коменски убраја нарочито историју; и равна вежбања чула, памћења. говора, разума и руке иду овамо. Студије трећега реда јесу оне, које се односе на чилост и окрет= ност тела и духа. Овамо иду особито игре, као и драмске представе.“ >

Да би се младеж што боље спремила за јавни живот, треба, да цела школа и сваки разред представљају слику државе, која има свој сенат, своје конзуле, своје судије и своје намеснике. На чело седам разреда треба поставити седам учитеља а, над свима ректора, коме је дужност да сваки дан обиђе све учионице и да се увери, да ли је све у своје време и у своме реду. За ректора и за разредне учитеље треба да се установи пристојна награда да не морају од службе бегати. Сравнимо ли Коменскову угледну школу са нашом средњом школом, то онда видимо код прве ове особине :

|. Васпитни моменат јавља се у њој више истакнут него код нас, од чести претпостављајући наравотвеност и побожност исеључно теориском знању, а од чести и самим организмом наставе у опште;

9. Концентровање наставе око извесних главних задатака сваког разреда као и прелажење исте од теориског знања, на практичну примену, изведено је у вишој мери него код нас;

о

8. За одмор и свежсину дужа састарало се у много већој мери, и то, прво ограничавањем мастевног времена на четири

1 На пр. у Г-вом «Нек не улази, ко не зна писати.) — У П-ом «Нек не улази, ко не зна. геометрију» (аувоџетоцтос по Платону), и т. А. 2) ренпеаба, од. 29.

5) Ни у једној тачци није већи контраст између Коменскове угледне школе и између данашњег наставног система као одпосно важности која се даје поједивим наставним учебним струкама. Док Коменски у том погледу прави строгу и правилну разлику, дапашљи модерни плап све то једном мером мери, особито онде, где је уведен систем наставе по струкама, Земљеделство и философија, нумисматика и морал, психологија и виолина стављају се подједнако на теразије. А предмете, који се брину за. чилост и окретност тела и духа, модерпи програм готово и не познаје.