Jugoslovenski Rotar
WRC REV ee eee
Кроз Стоби су пролазиле важне саобраћајне артерије у Старом и Средњем веку: пут, који је из Ниша преко Скопља водио за Солун и пут из Сердике (данашње Софије), који је преко Стобиа ишао за Битољ (античка Хераклеја) и ту се сустицао са чувеним путем Т. зв. Via Еспаџа, који је из Драча водио у Солун. И сада се нешто распознаје од овога пута за Битољ на југозападној страни у близини епископске цркве на месту, које и данас мештани зову „Порта“, а на Црној Реци сачувани су остатци моста, којим се, преко ове реке прела-
Кадишел из епископске цркве — Сарте! from the episcopal church
зило. Значај Стобиа има несумњиво да се припише подесном положају на ушћу двеју великих река и на раскрсници великих комуникационих линија.
Најстарији спомен о Стобну налазимо код познатог историчара Тита Ливија, који вели, да је 197 године пре Христа маћедонски краљ Филип У са шест хиљада пешака и пет стотина коњаника потукао Дарданце код Стобиаи да је 188 год., вративши се из Филопопоља, близу Црне Реке (која се тада звала Еригон), а недалеко од старе вароши Стобиа, основао нову варош, којој је дао име Персеида, у част свога старијега сина Персеја. Године 167 пре Христа Стоби су водили ве лику трговину соли. У римско деба Стоби је добило право ковања ба-
[ЕНИ ИЕ ЕРИ НЕ 7 | ____ |