Jugoslovenski Rotar

доктора постављају се у службу. Али трећи степен добија се обично са великим напором и после многих понављања.

Завршетком испита и ступањем на дужност није се одређивала каријера чиновника. Он је морао дужност напустити после три године и очекивати постављења на нову, вишу дужност. Чим чиновник не би добио такву нову дужност, он је морао да пређе на положај обичног човека. На такав начин у Кини се стварала интелигенција са филозофским образовањм која је била у вези с народним масама. Из њихове средине формирали су се вође народних устанака против династија које су газиле основе државног уређења земље. Из факта, да је у току 17 столећа било промењено 17 династија, види се да су такви устанци били доста чести. Због промена династија у Кини није био створен владајући сталеж, како је то било у Европи. Свака нова династија испочетка је давала народу олакшање, али у даљем току свог постојања гу«била је везу с народом и покушавала да створи око себе околину на коју би она могла да се ослони протиг народа.

У таквим периодима долазиле су народне побуне, које су доводиле нову династију. То је разлог што у Кини није био створен сталеж аристокрације и није уведен феудални систем.

Како ми већ знамо, теократски моменат није могао да нађе за себе у животу државе водеће место, које је чврсто држала филозофска доктрина Конфучија. Питање вере сматрана су приватним а не државним послом. Али закон је предвиђао два Hajважнија акта у животу сваког Кинеза — брак и сахрана — као основне тачке породичног начела и везаног за њега култа предака. Главни је законски услов за закључење брака, да породице мМпаденаца имају различито презиме, којих је у Кини само 454. Избор вереника и веренице зависи само од родитеља. Ступити у брак могу младожење од 16 година и младе од 14 година. У сваком браку има два момента — веридба и испијање венчане чаше, што замењује верски обред брака. Количина свадбених дарова одређена је законом саобразно положају младенаца. Носила, на којима уносе младу у кућу младожење, морају бити окићена опет саобразно његовом положају. Венчана чаша се испија три пута у кући младожење. Развод се допушта на основу заједничке жеље супружника. Муж може тражити развод када је жена: 1) неплодна, 2) неверна, 3) не поштује родитеље, 4) има свађалачку нарав, 5) склона крађама, 6) има зло срце и 7) заразну болест. Али развод не може бити допуштен: кад жена има заједничку трогодишњу жалост, када је муж стекао свој иметак после брака и када је после брака жена изгубила своје родитеље.

У погледу погреба закон предвиђа саобразно рангу умрлог — размер гробнице и украса, време сахране (у току 100 дана) и трајање жалости. Потпуна жалост у року од 3 године одређена је за синове после смрти родитеља и за жену после смрти мужа. Годишња жалост одређена је за сина, када се мајка разведе од оца или се као удовица поново уда. Та жалост одређена је и за мужа после смрти жене. Даље постоје девет, пет и тромесечна жалост. Осим култа предака, конфучијанство признаје још култ лица који су удостојени државног поштовања или уживају пошто-

14