JUS informacije
Strana 1
JIJS intormacije „.S.
BEOGRAD
informator saveznog zavoda za standardizaciju
STANDARDIZACIJA U SLUŽBI ČOVEKA
Poruka gospodina Henri DURAMD-a, Predsednika Međunarodne organizacije za standardizaciju ISO, u vezi sa pros/avom 12. Svetskog dana standardizacije, 14, oktobra 19981. godine.
Proslava Svetskog dana standardizacije ovog 14. Oktobra 1981. godine, pada u vreme teške i opasne međunarodne situacije. |
Velike sile se suprostavljaju, ideologije se konfronti raju, događaju se duboke političke i ekonomske promene, tu i tamo; često prisutna neravnoteža u svetu se pogoršava; milione ljudi trećeg sveta pogađa ili im preti glad; Kasni se sa pružanjem pomoći u obliku transfera tehnologije a kada do njega i dođe isti ne odgovara uvek stvarnim potrebama; latentni ili oružani sukobi postoje ili se pripremaju.
U cdnosu na ove probleme, koji zabrinjavaju vlade i unose nemir u ljude a koji se tiču svakodnevnog života, sraće i bezbednosti svakog pojedinca, neko bi mogao pomisliti da su problemi i nastojanja Međunarodne organizacije za standardizaciju neznatni ili uveliko prevaziđeni.
Mi ne mislimo tako.
Ustvari, u trenutku kada je nered sve više prisutan i kada opasnosti dolaze sve više do izražaja, standardizacija pruža sve“u dvostruku korist: svoja tehnička rešenja i svoj primer za ugled.
Preporuke koje standardizacija daje, uštede u vremenu, novcu i ljudstvu koje ona omogućuje, racionalizacija koja ss putem standardizacije postiže, pojednostavljenje koje se postiže zahvaljujući njoj, kontrola koju ona zahteva, garancija koju standardizacija pruža, predstavljaju u ovim teškim vremenima, jedan izuzetan i nezamanjiv doprinos u pružanju pomoći privredi zemalja članica u olakšavanju i organizovanju što jednostavnije, brže i sigurnije međunarodne razmene.
U ovom apsurdnom vremenu u kome se tolika bogatstva gube ili loše koriste, kako ne ceniti disciplinu koja ulaže napor da spase što se spasti može.
Ali i pored ovih usluga koje međunarodna standardizacija neprestano pruža narodima i vladama, ona daje takođe svoj izuzetan primer sporazumevanja i saradnje na svim nivoima izmećiu predstavnika različitih interesa čak često i suprotnih. Ona predstavlja forum gde se okupljaju i konačno postižu sporazum ljudi, bolje rečeno, društvene i stručne kategorije ljudi koje se na drugim terenima suprostavljaju a nekada su čak u otvorenom sukobu.
Zbog toga, više nego ikada, imamo pravo a i dužnost nam je da upoznamo javno mnjenje sa ulogom i zadatkom međunarodnih standarda.
Želeo bih da svi oni, koji mi budu učinili čast da pročitaju ovu poruku, osete da im je lično dat ovaj zadatak.
Želeo bih da oni, bez obzira na svoju funkciju, bila ona i najskromnija, učestvuju u ovoj neophodnoj propagandi standardizacije, koja treba da izađe iz tradicionalnih tehničkih krugova i koja treba da istakne da ja standardizacija neophodna za savremeni život, da je ona faktor reda uštede i preduslov za bolje poznavanje stvari i bolje razumevanje među ljudima.
Neophodno nam je da imamo uz sebe javno mnjenje.
Treba prekinuti sa ezoteričnim shvatanjem da je standardizacija normativna disciplina za koju su zainteresovani samo stručnjaci.
Pre kraja ovog veka, svi će morati da budu zainteresovani za nju.