JUS standardizacija

dđinstva jugoslovenskog tržišta, za smanjenje tehničkih prepreka trgovinskoj razmeni naše zemlje, za transfer tehnologije i znanja i za druge ciljeve od interesa za zemlju, čijem ostvarenju informacioni sis= tem doprinosi.

Pod propisima tehničke regulative podra= zumevaju se propisi kojima se na nivou feđeracije, republika, odnosno autonom= nih pokrajina, opština, OUR i drugih samoupravnih organizacija i zajednica uredjuju tehnički aspekti proizvodnje, pro=meta i eksploatacije proizvođa, izvodjenje radova i pružanje usluga (u daljem tekstu - tehnička regulativa).

Tehničku regulativu donose sleđeće orga=nizacije, zajednice i ustanove:

- Skupština SFRJ donosi savezne zakone koji sadrže odredbe tehničke prirođe.

- Savezno izvršno veće donosi uredbe, od luke i druge propise koji se odnose na izvršavanje pojedinih saveznih zakona.

- Savezni zavod za standarđizaciju, u saradnji sa zainteresovanim organima i organizacijama u zemlji donosi jugoslo venske standarde, tehničke normative i norme kvaliteta proizvoda, radova i us=– luga.

- Pojedini savezni organi i organizacije donose tehničke normative, norme kvali teta proizvoda i usluga i druge podzakonske propise koji sadrže odredbe teh ničke prirode ili se odnose na izvršavanje tehničkih propisa. To su na primer: Savezni komitet za poljoprivredu, Savezni komitet za saobraćaj, Savezna uprava za radio veze, Savezni zavod za mere i dragocene metale i dr.

-– Organi uprave republika, autonomnih pokrajina i opština donose propise iz oblasti tehničke regulative u skladu sa svojim ustavima i svojim zakonima.

-– Organizacije udruženog rada udružene u poslovne zajednice, samoupravne interes ne zajednice, zajednice udruženog rada za medjusobnu plansku i poslovnu saradnju i ustanove koje vrše stručne poslove od interesa za ostvarivanje funkcija federacije, kao što su Zajednica jugoslovenskih pošta, telegrafa i telefona, republičke zajednice elektroprivređe, JUGEL i druge, donose takodje tehničke propise od šireg značaja.

U poslednje vreme, zbog porasta tehničke regulative, uvid u nadležnosti donošenja iste i uvid u propise koji su doneti na pojedinim nivoima, postao je veoma otežan. Ovaj problem je otežan još više pojavom preklapanja predmeta raznih propisa tehničke regulative i pozivanja u jednim propisima na druge, kao i izmenom elemenata regulative koji se često odnose na čitav niz propisa za jedno tehničko područje.

Pored propisa koji se izradjuju „i donose u našoj zemlji, na osnovu državnih ugovo= ra, prihvaćeni su i mnogi medjunarodni propisi, kao propisi sa obaveznom prime= nom u našoj zemlji. To su na primer: Medjunarodni sporazum o usvajanju jednoob= raznih uslova za homologaciju opreme, uredjaja i delova motornih vozila u okviru koga je Jugoslavija potpisala 15 dokume= nata, Konvencija o međjunarodnom prevozu lakokvarljivih namirnica i specijalnim vozilima za njihov prevoz (ATP konven=cija), Konvencija o medjunarodnom prevo= zu opasnih materija (ADR Konvencija) i druge konvencije u okviru Evropske eko= nomske komisije Organizacije ujeđinjenih nacija. Nadležnost informisanja o ovim propisima je veoma razgranata. Takodje je veliki broj stanđarda i drugih propisa koji se donose na međjunarodnom nivou i u drugim zemljama, a koji se koriste i u našoj zemlji, prilikom izrađe jugoslovenskih standarda i propisa kao i prilikom saradnje i trgovinske razmene naše zemlje sa inostranstvom.

Korisnici informacija o propisima i pro= pisa su organizacije udruženog rada pro=izvodnje i prometa u zemlji, koje su obavezne da tu regulativu direktno prime= njuju, a isto tako i donosioci ove regu= lative. Broj korisnika je, prema tome, ogroman i on pokriva celokupnu privrednu delatnost u zemlji.

Zahteve informisanja ovako velikog broja korisnika može zadovoljiti samo savremeno organizovan informacioni sistem u kome se racionalno koriste metode i sredstva koje nudi savremena nauka i tehnolo=-

gija kao šio su računari, mikrofilm, telekomunikacije. Kao rezultat ovakvih sagledavanja, do ko-

Jih se došlo na osnovu analiza potreba Zavoda za informacijama o stanđardima i drugim tehničkim propisima, zahteva za informacijama koji se poslednjih godina upućuju iz organizacija udruženog rađa i inostranstva i iskustava drugih zemalja, u Saveznom zavodu za standardizaciju je izradjena analiza potreba. izgradnje jedinstvenog informacionog sistema o standardima i drugoj tehničkoj regulativi. Ovu analizu je razmatralo Savezno izvršno veće u aprilu ove gođine, prihvatilo je, zaključivši da savezna uprava treba da bude nosilac informacionog sistema o standardima i drugoj tehničkoj regulativi u zemlji i odđređilo Savezni zavod za standardizaciju za nosioca izrade projekta informacionog sistema. U medjuvremenu, u Saveznom zavodu za standardizaciju je izradjen projektni zađatak i vrše se druge pripreme za izradu projekta sa kojim treba da se otpočne poče", 979, godine.