Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

462 ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

Вима ништа није познато. Судећи по стању његове библиотеке и неколико записа на књигама, у њему је у свима временима било живота. Налазећи се у Козјачкој страни, међу самим српеким и хришћанским селима, он је врло ретко био приступачан Турцима и Арнаутима. При свем том, по предању околног становништва, манастир се овај био много задужио. у кратовоких спахија који су држали околна села као своје господарлуке и једва су га откупили хришћани милостињом народном коју су купили и по околним 06ластима. Зато су се заузимали највише неки ДедаКаравиљ из Дренка и макрешки попови.

_ Испитујући нову историју овога манастира утврђује се да су га надгледала и подржавала околна козјачка села. Из села Ораха, Дрен ка, Аљинца и др. били су му и игумани и тутори и учитељи у њеровој школи (види одељак УШ).

У Х1Х веку највише се истакао за добро овога манастира поп Бојко из Ораха. Овај енергични божји олуга дуго је година био и игуман овога манастира. 1978 године кад је народ у Кумановској и Паланачкој Кази устао на оружје противу турске управе и тражио присаједињење са Србијом, овај је манастир био други главни центар устанички. Због тога је манастирски игуман Бојко био суђен пред Војним Оудом у Приштини и осуђен на вечито заточење, одакле се није ни вратио.

После игумна Бојка у манастир се овај увукао као чувар од Турака и Арнаута некакав Хасан Cyшовалија из Куманова и он је много подједао манастир. Много горе од тога учинио је Хасан то што је у овај манастир довео ексархијску црквену управу која и данашњи дан држи овај српеки манастир. Овај манастир има врло мало имања п живи више“од молостиње. Нови матастири. Од нових, у ХАХ веку уређених манастира, са новим, односно обновљеним црквама у овој области има три и то су: Забел манастир Св

краве Ини та