Kolo
I
'М<-~гЈЈ/к\у
Један од најузбудљивијих момената из игре спимљен к бсз публике. Вратар „Глорије" у сјијном стилу одбија лопту која је летела ки самом горњсм углу гола.
<4 ФНШ4 0 &
Последаих годила спорт свс вишс постајв поиуларан. Овај покрет, толико користан и по државу и ва поједилца, узима све више маха и иридобија све већи број иристалида. Филмсхим редитељима није измакла ова чињеница. Они су јасно оназили да је спорт данас толико омиљен да 6и му и филм требало да посвети највсћу пажњу. Поводом тога отпочело ое са снимањем филмова са сижеом >8 спортског живота. Први покушаји донели су одличне резултате. Ма да филмови нису били чиото спортски, већ је у н>има при-
казано само неколико спортских сцена, као, рецимо, један део каквог бокс меча, шшвачке утакмице или лакоатлетске грке, публика их је примила с великим интересовањем. Изванредан успех филма о Олимписким играма у Берлину, у режији Лени Рифенштал, још више је уверио филмске финансијере да је уносно снимати филмове из спортског живота. Немачки режисер Штемла нарочито је био наклоњен спортским сижеима. Он је дуго времена трагао за једним манускриптом који би у оквиру приказивања разних спортских так-
мичења, провлачио кроз радњу Филма и једал запимљив догађај, с циљем да веже филм у једну целину, а да тиме не изгуби своје битно спортеко обележје. Режисер Штемла, је иначе, велики љубитељ футбала и ревносан посетилац футбалских утакмица. Као спортском навијачу, њему је било јасно да би један Филм са сижеом из живота футбалера имао изванредан уснех, тим пре што слични Филмови нису досада снимљени. Овоју идеју режисер Штемла је привео у дело. Написан је манускрипт за филм из футбалског живота и берлинско Филмско предузеће „Баварија-филм" приступило је снимању спортског филма „Велика игра". * И поред свих олакшица, није било лако слимити филм из футбалског живота. Његов успех је 8ависио од тога да радња филма и игра глумаца буду што реалнији и природнији. Режисер Штемла је о томе нарочито водио рачуна. Он је ангажовао чувеног немачког футбалера тренера Херберга, тренера немачке футбалске репрезентације и ставио му у дузкност да научи поједине филмске глумце како се игра футбал. Главна улога у филму' „Велика игра" додељепа је познатом немачком глумцу Делктену. У филму он је славни футбалски ас, чијом заслугом његсив клуб добија најзначајнију утакмицу. Да би могао успешно да одигра своју улогу, Делктен је месец ипо дана био роб тренера Јозефа Херберга. Долазио је редовно на тренинг и марљиво је настојао да савлада футбалску техпику. Срећом, оп је као дечак играо футбала и сада је само било потребно да освсжи старе успомене. * Режисер Штемла добро је зиао да се футбалска утакмица не може „маркирати" на филму. Опортска публика би то одмах приметила и Филм не би успео. Зато је одлучио да се инсценира једна права спортска борба, једна истинска футбалска утакмица пред масом света. И када су сви учесници у филму, према исказу тренера Херберга, били спремни за јавни наступ пред публиком, одређено је
да се ова утакмица одигра као предигра куп утакмици између Дрезденског спорт клуба и бечке „Адмире". Овај футбалски сусрет одржан је у Дрсздену пред око четрдесет хиљада гледалаца. — Никада у животу нисам имао такву треМу, — нричао је после утакмицо Филмски глумац Делктен, — као у свлачиоиици пред излазак на терен. Дрхтао сам као у грозници. А када сам изишао на игралиште, тек олда оам се сасвим изгубио. Огромна маса света ме је збунила. Орећом, темпо игре ме је ускоро толико занео да сам ваборавио на све, и на публику и на сценарио. У мени се свом жестином пробудила футбалска страст из дечачког доба. Игра ме је понела и ја сам јој ое оав посветио... Гледаоци уопште нису знали да присуствују једној утакмици која је прирећена само због тога да би била снимљена за филм. Делктен је у ночетку игре неколико пута „киксирао" и зато је извиждан од навијача, али је затим, када се ослободио треме, заиграо много боље него ш-го је ико очекивао. Тако се пред одушевљеним навијачима одвијала једна заиста врло жива и веома узбудљива футбалска борба. Релсисер Штемла. стајао је иза гола и задовољно трљао руке. Све се догађало онако како је он замислио и желео. * Главни догађај у филму је одлучна футбалска утакмица између два Футбалска ривала. Да би била приказана потпуна психоза једне велике футбалске утакмице, било је потребно направити неколико снимака публике и навијача. То је био један од најтежих задатака. Режисер Штемла решио га је на тај начин што је довео читаву четЈ' Филмских оператера на утакмицу вдмеђу „Шалкеа" и „Рапида", која је одржана прошлога лета у, Берлину у Олимпнском стадиону. Ово је била дерби утакмица футбалске сезоне, утакмица која је имала да реши који ће од ова два клуба освојити првенство Немачке у футбалу. Око сто хиљада гледалаца испупило је олимски стадион. То је била једна од најузбудљивијих и најлепших фут-
Око филмске камере је вео.иа осетљиво. ПотреОно је снимање гро-плаии, уклонити све недостатке с лиг/,а. На слици видимо вратара Хајнца Енгелмана, коме стручњак за шминку брише зпој после игре. 1ф