Kolo

11

Шк>051А

✓-"»вакако су подморниде једЈго од најважнијих оружја овога рата, ( који се води не само на копну и у ваздуху него и по најудаљенијим морима и океанима. 1'азуме се само по себи, да се од чланова посаде једпе подморнпце тражи велико лично и стручпо знање. ОбУ1«1 се вргаи у нарочитим подморничким школама. Пнтомци ових школа, којн морају да имају претходно спрему ложача и морнара, станују на великим путничким бродовима, који су сада претиорени у школске бродове. Подељени су у чете и течајеве. ббука је теоретска и нрактична. Од користи им је већ то што живо на лађи. Тако на пример, на палуби могу да вежбају сигналну службу са заставидама и Морзеом. Сваки будући члан подморничке посаде мора да проће и нарочити курс кувања које се у подморници обавља у узаним просторијама и по нарочитим прописима. На школској лађи је и базен за купање, где се предаје гњурачка вештина потреОна у случају спасавања. Други курс се одрзкава у касарни на копну, у школским просторијама. 'Гу се предаје наука о конструкцнји. подморпица, техника" Дизелових мотора и електромотора као и остала многобројна техиичка знања која су потребна посади подморнице. Поред тога, разуме се, није занемарен ни спорт, а поготово веслање и управљање малим чамцима званима „динги", који на бурном мору играју као орахове љуске. Како се види, будући морнар једне подморницо мора много и много да учи пре но што дође на нодморницу. Али најзад дође и тај свечани тренутак: прво путовање подморницом над и под водом. Под надзором старих, нскусних чланова посаде, млади подморпичари, да их тако назовемо, уче да се сналазе у комплнкованој машинерији подморнице. Ту је цела збрка вентила, маиометара, разних других апарата. Затнм мотори, торпедне цеви и остало наоружање. Ту, најзад, пада судбоносна одлука, ко је способан и подесан да служи у једној подм<у)ници. Јер од члана посаде једне подморнице тражи се да оно што Је у теорији научио, у пракси уме да примени прибрано, хладиокрвно и вешто и у најтежој ситуацији. 1) Белики путнички брод претвореп је у школски брод за будуће подморничаре. Чете питомаца маршују па службу. 2) Чланови посаде једне подморнице трсба нарочито вешто да рукују малим чамцима званим „динги". Како тај чамац игра на таласима узбурканог мора, може свако лако да замисли. 3) Оно што се научило у школској клупи у теорији, сада се проверава у пракси, V подморпици под водом. 4) И рад електромотора, будући чланови подморничке посаде мора да зпају како теорстски тако и практично. 5) Ученици једпе подморничке школе проучавају рад Дизеловог мотора за врсме кретања под водом. Они мора да знаји мотор у танчине тако да их никакав^ квар или дсфект ие може да збуни. (го1о?- еоп^егшер^)