Kolo

2

На насловној страни: Једна од најлепших сцена Трајковићеве „Девојке брже од коња". Гђица Јанићијевић као слепа девојка" и г. А. Огњановић као „Кнежевић са Усуда града". (Снимак: А. Симић)

ОРИЈА ЉУД

СК

ИСТ

ОГ ЛИКА

Најстарији приказ Исуса Христа нала г зи се у једној катакомби и насликан је на риду отприлике 125 године. Као што се на слици види и Исус Христос и Јован Крститељ приказани су голобради. Фреска [е % в &весно} мери још аатичкн схваћена.

ни кнп носматрао Будин лик у води, јер — тако легенда даље говори — је лик био толико узвишен да непорнати уметник није мотао да поднесе његов поглед. То је међутим само легенда а доказано је да је први Будин кип настао иа један век после Будине смрти. Историја Будиних ликова веома је занимљива. У

$0** риказивањем оснивача религија, II приказивањем Исуса Христа, Бу# Ф де, Мухамеда, Конфучија и Лајвце, нсторија људског лика улази у ношо и рначајно поглавље. Јер, не постоји ви један једини аутентични портрет освивача хришћанс.тва. мухамеданске или

Јапансни приказ Буде. Будизам је у Трећеи веку пре Христа почео да продире у поједине ремље Истока и Крајм>ег Истока. Овај јапански прикар, ирра%еп у лаку, потиче из Шестог века. будистичке вере. Веродостојних портрета или портрета рађених за њихова живота нема, али можда то и није важно. и када је реч о приказивању оснивача вајвећих и најраширенијих вера много је важније то' да су сви они који су у живопису или камену или мрамору приказивали Исуса Христа, Буду или Конфучија, унели у њ схватање вере, уче»е црквених отаца и светих књига, учење предања, и најзад уневши можда нову или личну нијансу увек су се трудили да приказујући Исуса Христа или Буду изразе и дубоко религиозно осећање и да сликом или кипом покушавају да што боље изразе божанственост и божанску искру. И Исус Христос, без обрира на разне стилове, без обзира на византиски или готски или ренесански приказ, увек је, у свим сликама, фре« скама, киповима, синоним божанственог, узвишеног доетојанства, благости, милосрђа, и разуме се, потпуне одуховљевости. Једно је дакле поуздано и историски доказано: не постоји ниједан једини аутентични портрет оснивача хришћан-

ства, будИзма, мухамеданства или таоизма.. Али, ниједно поглавље историје људског лика није тако богато, тако узвишено, тако разноврсно, н тако човенански узбудљиво колико приказивање највећих, најдубљих, најузвншенијих и најдуховитијих бића. Јер то је уједно и историја људског веровања, тежњи, нада, најдубљих осећања и најузвишенијих тренутака живота. Историја приказивања оснивача вера најлепша је историја самог човечанства. И идеализовани ликови Исуса Христа, Буде или Лаоцеа много су вернија огледала људских стремљења и људске душе но Сви реалистични портрети света заједно. Ти су прикази „песме иад песмама" људског портрета. Не прикази одређених људи већ прикази душе. То су идеализовани портрети оног што је најплеменитије у човеку. То су најлепши символи.

Византиски приказ Исуса Христа израђен у мораику око 1000 године. Мо?аик је типичан пример вирантиског прикара Исуса Христа. У вирантиској уметности, у православној вери прикаЗивање Исуса Христа веома се мало мења. У уметности рападних ремаља, у католичком прикаџу настајањем нових стилова: романски, готски, итд., настају и нове варијације. Приказивање Исуса Христа пролази , кроз разне фазе. Јеванђелисти нигде не описују како је изгледао, а за Његова живота није иЗрађен ниједан портрет,. И тек се средином Другог века појављују прве слике Исуса Христа. Најстарији портрет Исуса Христа рађен је око 125 године и налази се у једној ката-

комби. Ту је Он приказан заједно са Јованом Крститељем, а приказан голобрад. У Трећем веку почиње дискусија о томе да ли Христа треба приказивати голобрадог или с брадом. У то доба, и почетком Петог века постоји још по који кип или фреска која Исуса Христа приказује голобрадог, али схватање да

главном је сачуван основни тип, саобразан правилима хиндуске уметности, али има варианата које потпуно одговарају схватањима односно уметничком изразу оних народа који су усвојили будизам. Конфучије (Кунгце) био је потомак кнежевске породице и он је увек приказиван као достојанствени човек, као припадник највише класе. Лаоце, међутим, приказан је увек као добри, благи старац, као „насмејани мудрац 44 што уосталом потпуно одговара садржају његове најважније књиге „Таотекинг"-а у којој се налазс основе таоизма. Најмање има приказа Мухамеда и то свега у неким персиским минијатурама. Познато је да мухамеданска вера забрањује свако приказивање људског ли-

Једини познати портрет Мухамедов. Мухамеданска вера рабрањивала је прикаривање Мухамедово по џамијама. И врло су ретки портрети-минијатуре, које се наларе по персиским књигама, које би прикаривале Мухамеда. Горњи портрет сматра се и пајстаријим и јединим прирнатим портретом његовим. Потиче ир 1308 године. Мухамедов портрет појављује се и доцније по књигама, али га минијатуристи увек приказују с велом преко лица. побеђује и Исус Христос биће у верској уметности — а она вековима доминира — увек приказан с брадом. Једини изнимак је Микеланђелов Исус Христос у фрески „Страшни суд", у Сиктстинској капели, где је приказан голобрад. Оснивачи великих религија Истока односно Крајњег Истока Буда, Конфучије и Лаоце живели су отприлике у Шестом веку пре Христа. Према предањима, Буда, син једног владајућег кнеза, рођен је 557 а умро 477 пре Христа, Конфучије (Кунгце, на кинеском значи Мајстор Кунг) живео је од 550 до 479 пре Христа, а Лаоце (значи Стари мајстор) од отприлике 600 до 517 пре Христа. Најстарији прикази Конфучија и Лаоце потичу из Другог века пре Христа, а најстарији Будин портрет израђен је, Тако легенда тврди, још з'а његова живота и то на тај начин што је уметник који је израдио његов дрве-

Лаоце, „ насмејсшп мудрац" прикаџан је у овом малом кипеском кипу како путује јашећи на јаку.

Исуса Христа треба приказивати с брадом преовлађује и византиска уметност коначно усваја да се Његов лик има приказивати с брадом. Ово схватање

Главнп уредник: Мића ДиЈиитријсвић Уредник: Бошко Токин ф За фотографије: Александар Симић * Цртеж: Ђорђе Лобачев ★ Уредништво Псгенкареова 31 Телефон 25-010 ф Власник и издавач Српско издавачко предузеће А Д. Јовав Таповић * Администрација Дечанека бо. 31. Београд. Тел. 24-001—10 Штампа „Штампарија Београд" А. Д- Дечанска улииа бр. 31. Тромесечна претплата 58,— линара.

Буда из Камбоџе. Будистичка вера освојила је Камбоџу у Седмом веку. Овај камени кип Буде потиче из Деветог века.